In 1962 werd de MGB als roadster geïntroduceerd met een 95pk sterke 1.798cc viercilinder motor in het vooronder, Daarmee was de roadster in staat om de 60mph (98 km/u) te bereiken in 11 seconden. In 1965 werd de GT als dichte versie toegevoegd aan het programma waarvan het ontwerp afkomstig was van het Italiaanse Pininfarina. Later zou ook een zescilinder (MGC) en zelfs achtcilinder leverbaar worden (V8). De handling van de MGB was geweldig door zijn lichtgewicht monocoque constructie. De productie werd pas in 1980 gestaakt van de MGB, MGC en V8 met 523.836 exemplaren waarvan het gros naar Amerika werd verscheept.
MGB Works BRX 854B
Deze MGB Works BRX 854B wordt in de UK te koop aangeboden door O. Davis Cars. Het verhaal van deze auto begon in 1964 toen deze gebouwd werd op de competitie-afdeling van MG door Den Green en Knobby Hall. Op 13 augustus 1964 werd deze voor het eerst geregistreerd en was daarmee één van de twee MGB’s van het Works team. Beide auto’s namen deel aan de Spa-Sofia-Liege Rally maar strandden beide door problemen met de koppeling. 845B reed ook mee in de 1964 RAC rally en strandde daar na een ongeluk. Daarna zou de auto nog deelnemen aan bekende evenementen als de Tulpen Rally, de Acropolis Rally, de Geneva Rally and de Castrol Dunabe Rally waar deze als 3e eindigde in zijn klasse en als 13e overall. Daarna zou deze voor zeker 32 jaar in een garage verdwijnen, in 2007 toen de auto in handen van een nieuwe eigenaar kwam werd BRX 854B uitvoerig gerestaureerd door MGB specialist Mark Tipping met zijn bedrijf P & T Repairs of Byfleet. Op 12 maart 2008 werd de auto opnieuw onthuld op Goodwood.
De body is nog origineel met aluminium deuren, motorkap, kofferklep en hardtop. Het interieur is geheel vernieuwd naar voorbeeld van het origineel. Onder de kap ligt de originele Works 3 motor waarmee het Works team racete. De auto beschikt over een schitterende gedocumenteerde historie. De prijs is helaas op aanvraag.
Deel hieronder je mening over deze MG!