MG staat vooral bekend om haar sportwagens zoals deze MGC, dit was de 2.912CC zescilinder in lijn versie van de MG B en werd kort geproduceerd van 1967 tot 1969. MG viel onder Morris Motors wat weer in handen was van The British Motor Corporation (BMC). Als vrijgezelle man in de jaren ’60 in Engeland had je destijds ruime keus uit een serie sportwagen afkomstig van BMC variërend van 1.3 tot 3.0 liter motoren met de Austin Healey 3000 als ultieme trekker van vrouwelijk schoon die net de minirok ontdekt had.
Austin Motors viel namelijk ook onder BMC wat leidde tot kruisbestuiving. Toen die Austin Healey 3000 aan vervanging toe was, het was een erg spartaans rijdende machine, werd de MG naar voren geschoven als opvolger. Het project sneuvelde al snel en de MGC werd uiteindelijk als het sterkere broertje van de MGB gepresenteerd. Wij vonden een originele brochure van de MGC die destijds ook wel werd gezien als “poor men’s Aston” wat als een compliment mag worden gezien. De zescilinder-in-lijn motor van de C beschikte over twee SU-carburateurs en leverde 145pk. Dat gaf de Brit serieuze prestaties in die tijd met een topsnelheid van 193 km/u en sprint van 0 naar 100 in 10 seconden. Onderhuids waren voor het plaatsen van dit grotere blok de nodige aanpassingen gedaan ten opzichte van de MG B, uiterlijk is de auto te onderscheiden aan de “power dome” op de motorkap. Het model werd zowel als coupé (GT) en roadster geleverd.
De tegenvallende verkoop kwam met name omdat de autojournalisten destijds nogal kritisch schreven over de matige handling door de zware motor voor in de neus. Het was dan ook meer een GT dan een zeer scherp sturende pur sang sporter. Vandaag de dag is de MGC echter een gewilde klassieker, mede omdat de matige handling eenvoudig blijkt op te lossen door het monteren van andere banden en kleine aanpassingen aan het onderstel. Ook is het motorblok eenvoudig op te voeren tot wel 30% meer pk’s en koppel.
MG C Roadster
Deze MG C Roadster uit 1969 in Old English White wordt in Duitsland te koop aangeboden door Movendi. De auto beschikt over een FIVA pas en heeft vijf keer deelgenomen aan de bekende Tour Auto.
Onder de kap tref je drie Weber carburateurs aan waardoor het vermogen vermoedelijk wat hoger ligt dan de standaard 145pk. Het origineel links gestuurde exemplaar wordt aangeboden voor € 34.900.
Deel hieronder je mening over deze MG!