De Mercedes 190 werd in 1982 geïntroduceerd en moest een jonger publiek aanspreken. Het was het kleinste model dat de Duitsers tot dan toe hadden geproduceerd, vandaar de bijnaam “Baby-Benz”. Ondanks de scepsis over deze aanvulling in het programma werd de 190-serie een groot succes en bleef deze maar liefst negen jaar in productie totdat het model in 1993 werd vervangen door de C-Klasse. De 190-serie is echt een kwaliteitsproduct en is in staat bij goed onderhoud extreem hoge kilometerstanden te bereiken. Zowel technisch als ook wat betreft het plaatwerk is de W201 serie onverwoestbaar.
Vanwege het voornemen van Mercedes om deel te nemen aan de Deutsche Tourwagen Meisterschaft (DTM) was het verplicht dat er van de raceauto een straatversie in de showroom kwam te staan. Dat werd de Mercedes 190E 2.3.-16. Het topmodel debuteerde op de IAA in Frankfurt in 1983 en vestigde in de raceversie meteen een spraakmakend wereldrecord door gedurende 50.000 kilometer over het circuit van Nardo te knallen met een gemiddelde snelheid van 247,94 km/u. De straatversie haalde het met bemoeienis van Cosworth tot 185pk, een topsnelheid van 230 km/u en een sprint van 0 naar 100 in minder dan 8 seconden. De bodykit onderscheidde het model van de “normale” versies en droeg tevens bij tot een verbeterde stroomlijn. Je kon kiezen uit maar twee kleuren, namelijk zwart of rookzilver metallic. De 190E 2.5 16V verving de 2.3 in 1988 en leverde zonder catalysator 204pk, zonder kwam het vermogen uit op 197pk. De handgeschakelde versie met vijfbak is de versie die je wil hebben, echter gezien het aanbod is destijds in veel gevallen toch de automaat aangevinkt. Vergeleken met zijn aartsrivaal, de BMW E30 M3, was de 190 2.3.-16 veel meer op comfort afgesteld. Qua vermogen ontlopen de auto’s elkaar nauwelijks.
HET AANBOD
Deze Mercedes-Benz 190E 2.5 16V uit 1988 met kilometerstand 170.000 wordt te koop aangeboden in Nederland, de auto in zwart metallic met zwart leer beschikt over een handbak en is volgens de verkoper technisch onberispelijk. Zo zijn o.a. de veerbollen achter recent vervangen, een defect wat bij veel van deze modellen voor komt. De Benz is afkomstig uit Frankrijk en zou goed gedocumenteerd zijn. We hebben er eerder over geschreven dat de Mercedes-Benz 190E 2.3 16V en 2.5 16V op dit moment een relatief ondergewaardeerde en daardoor goed betaalbare klassieker is waarvan de goede exemplaren waarschijnlijk een goede investering zijn. De prijs van dit exemplaar lijkt zeer redelijk met € 15.950. Zie HIER voor de advertentie op Autoscout24.nl.
Deel hieronder je mening over deze Benz!