De Mercedes 190 werd in 1982 geïntroduceerd en moest een jonger publiek aanspreken. Het was het kleinste model dat de Duitsers tot dan toe hadden geproduceerd, vandaar de bijnaam “Baby-Benz”. Ondanks de scepsis over deze aanvulling in het programma werd de 190-serie een groot succes en bleef deze maar liefst negen jaar in productie totdat het model in 1993 werd vervangen door de C-Klasse. De 190-serie is echt een kwaliteitsproduct en is in staat bij goed onderhoud extreem hoge kilometerstanden te bereiken. Zowel technisch als ook wat betreft het plaatwerk is de W201 serie onverwoestbaar.
Vanwege het voornemen van Mercedes om deel te nemen aan de Deutsche Tourwagen Meisterschaft (DTM) was het verplicht dat er van de raceauto een straatversie in de showroom kwam te staan. Dat werd de Mercedes 190E 2.3.-16. Het topmodel debuteerde op de IAA in Frankfurt in 1983 en vestigde in de raceversie meteen een spraakmakend wereldrecord door gedurende 50.000 kilometer over het circuit van Nardo te knallen met een gemiddelde snelheid van 247,94 km/u. De straatversie haalde het met bemoeienis van Cosworth tot 185pk, een topsnelheid van 230 km/u en een sprint van 0 naar 100 in minder dan 8 seconden. De bodykit onderscheidde het model van de “normale” versies en droeg tevens bij tot een verbeterde stroomlijn. Je kon kiezen uit maar twee kleuren, namelijk zwart of rookzilver metallic. De 190E 2.5 16V verving de 2.3 in 1988 en leverde zonder catalysator 204pk, zonder kwam het vermogen uit op 197pk. De handgeschakelde versie met vijfbak is de versie die je wil hebben, echter gezien het aanbod is destijds in veel gevallen toch de automaat aangevinkt. Vergeleken met zijn aartsrivaal, de BMW E30 M3, was de 190 2.3.-16 veel meer op comfort afgesteld. Qua vermogen ontlopen de auto’s elkaar nauwelijks.
Mercedes-Benz 190E 2.5-16v
Deze Mercedes-Benz 190E 2.5-16v wordt in Nederland te koop aangeboden Lex Classics. In maart 1993 werd de Benz geleverd in Bern (Zwitserland) in de smaakvolle kleurencombinatie van 702 Rauchsilber met een zwart leren interieur. Sindsdien is de auto altijd conform het fabrieksschema onderhouden zoals uit de boekjes valt op te maken. De huidige kilometerstand is een bescheiden 147.540km.
De opties die de eerste eigenaar aanvinkte maken het leven eveneens aangenaam, zoals bijvoorbeeld; schuif/kanteldak, buitentempratuur meter, automatische versnellingsbak, automatische antenne, climatronic, warmte werend glas rondom, lichtmetalen velgen en verlichting in de bagageruimte. In totaal zijn er slechts 5.743 exemplaren van de 2.5 16v gebouwd waarvan vele exemplaren zijn getroffen door de roestduivel, wansmaak of overmatig veel kilometers. Het prijskaartje vermeld € 36.500.
Deel hieronder je mening over deze Mercedes-Benz!