De Mercedes 190-serie werd in 1982 gelanceerd als instapmodel en moest een jongere doelgroep gaan aanspreken. De “Baby-Benz” is sindsdien een rechtstreekse concurrent voor de BMW 3-serie. Mercedes was de eerste die een sportief topmodel lanceerde met de 190 E 2.3-16 in september 1983, de BMW E30 M3 volgde pas in 1986. Beide modellen hadden een viercilinder onder de motorkap.
De introductie van de BMW M3 Sport Evolution zorgde ervoor dat Mercedes een antwoord moest bedenken om competitief te blijven op het circuit, met name in de DTM. In 1989 zag de 190 E 2.5-16 Evolution I het levenslicht op de Motorshow van Geneve. Het uiterlijke onderscheid ten opzichte van de 190 E 2.3-16 zat in de grotere achterspoiler en bredere wielkasten. De grootste veranderingen zaten echter in de verbeterde remmen en onderstel. De Evolution I leverde 202pk. Slechts 502 exemplaren zijn van dit model geproduceerd ten behoeve van homologatie in de DTM.
In 1990 werd de 190 E 2.5-16 Evolution II gelanceerd, zoals de naam al aangeeft was het een doorontwikkeling van de voorgaande versies. Ook dit model werd in een oplage van 502 stuks geproduceerd, al voor introductie was de gehele serie verkocht! 500 stuks zijn in de kleur Blauschwarz geleverd, de laatste twee exemplaren zijn in Astralsilber geleverd. Feitelijk beschikte de Evo II over het AMG PowerPack dat optioneel ook leverbaar was op de Evo I wat leidde tot een vermogen van 232pk. De Evo II is momenteel een gewild verzamelobject en de meeste modellen staan dan ook opgeborgen in de garages van liefhebbers, al dan niet als investering voor de toekomst.
Het is dus bijzonder te noemen dat deze Mercedes-Benz 190e 2.5-16 evo 2 in Nederland te koop wordt aangeboden. De Evo II dateert van april 1991 en heeft een bescheiden tellerstand van 97.753km. Volgens de verkoper is de gehele historie van de auto gedocumenteerd. De prijs lijkt ons alleszins redelijk, € 59.999. Zie HIER voor de advertentie op Autotrader.nl.
Geef hieronder je mening over deze auto!