Is de Mercedes-Benz 190E 2.3 16V een ondergewaardeerde jonge klassieker? In tegenstelling tot zijn aartsrivaal, de BMW E30 M3, die al enige jaren flink aan aanzien wint en stevige prijsstijgingen laat zien staat de 190E 2.3 16v enigszins in de schaduw. En dat is zeker niet terecht!
Historie
De 190E 2.3 16v is in eerste instantie voor de rallysport ontwikkeld in samenwerking met het Britse Cosworth. In de late jaren ’70 kon de relatief zware door een V8 aangedreven Mercedes-Benz 450 SLC niet goed meer meekomen in de rallysport. De automaker uit Stuttgart besloot daarop een compact model te ontwikkelen. Echter Audi kwam verrassend tussendoor met zijn zeer succesvolle vierwielaangedreven Qauttro met een dikke turbo, iets waar de fabrikant met de ster geen rekening mee had gehouden. Het platform van de 190 was niet geschikt voor een dergelijke aandrijving waardoor het model uiteindelijk nooit aan de start van een rally is verschenen. In plaats daarvan besloot men deel te nemen aan de DTM (Deutsche Tourwagen Meisterschaft). Voor deelname was het verplicht een straatversie te bouwen, de zogenaamde homologatiemodellen, dus werd in 1983 tijdens de IAA in Frankfurt het doek gehaald van de 190E 2.3. 16V. Een maand eerder had men met de 2.3 16V een wereldrecord gevestigd door non-stop 50.000 kilometer in 8 dagen te rijden met een gemiddelde snelheid van 240 km/u. Dat was al spectaculair op zich, echter meer opvallend was dat alle auto’s probleemloos de test doorstonden. Er werd enkel regulier onderhoud uitgevoerd en uiteraard werden de auto’s bijgevuld met brandstof.
De motor was een doorontwikkeling van de 2.3 liter viercilinder die 136pk leverde. Cosworth zorgde voor vier kleppen per cilinder en monteerde een Bosch K-Jetronic injectiesysteem. Daarmee kwam het vermogen uit op 185pk en was een topsnelheid haalbaar van 230 km/u. De sprint naar de 100 duurde 7,5 seconden. De aandrijving gebeurde via de achterwielen en de klant kon kiezen uit een handgeschakelde Getrag ‘dog-leg’ vijfversnellingsbak of een automaat. De uitslag van het stuurwiel was verkort voor meer precisie, tevens werd er een kleiner stuurwiel gemonteerd. Maar de auto kende meer technologische hoogstandjes zoals de laagste luchtweerstand in zijn tijd, een elektronisch limited-slip differentieel en hydraulische vering die volautomatisch de rijhoogte aanpaste van de achteras.
Uiterlijk onderscheidde de 2.3 16V zich zeer subtiel met een spoilerpakket, Recaro sportstoelen en extra meters in het dashboard voor de olietemperatuur, voltage en een stop watch. Er waren slechts twee kleuren leverbaar, Blauwzwart Metallic en Rookgrijs Metallic.
In 1984 boekte Ayrton Senna, toen nog een redelijk onbekende coureur, de eerste overwinning op het verkorte circuit van de Nürburgring. Daarna zouden nog vele racesuccessen volgen, zowel voor de auto als de coureur. Om zijn aartsrivaal, de E30 M3, bij te houden werden er allerlei snellere evolutieversies ontwikkeld, te beginnen met een naar 2.5 liter vergrootte versie.
Zie hier een vergelijk tussen de twee aartsrivalen waarbij de journalist ervoor kiest met de Benz naar huis te gaan:
Het aanbod
Autoscout24.nl geeft in geheel Europa ongeveer 22 exemplaren weer, variërend in prijs van € 8.300 tot € 23.890. De maximale prijs van een 190e 2.3 16V komt daarmee overeen met de minimale prijs van een BMW E30 M3! Wij vonden dit exemplaar:
Zie HIER voor de advertentie van deze zwarte uitvoering met handbak met nog geen 100.000km op de teller.
Aankooptips
De motor is van Cosworth is ijzersterk. Veel voorkomende problemen zijn vacuüm lekken wegens slangen die uitgedroogd zijn. Een old skool monteur komt daar gauw achter. Echter wanneer je de boel aan een computer hangt komt dit gebrek niet gauw naar boven. Daarnaast is de hoogteverstelling van het onderstel gevoelig en gaat gegarandeerd naar verloop van tijd stuk. Je kan het vervangen wat vrij kostbaar is, echte de meeste eigenaren monteren een (goed betaalbare) after market kit. Ongevoelig voor roest is de 190 niet, let daarom goed op roest, vooral in het chassis. Onderdelen zijn nog zeer goed verkrijgbaar maar kennen vaak een lange levertijd via de dealers. De beste prijzen om een 2.3 16V aan te kopen vind je in Italië en Frankrijk. Let uiteraard daarbij wel op een sluitende onderhoudshistorie. Onze voorkeur zou uit gaan naar een versie met de handbak, een automaat past echt niet bij het racy karakter van deze auto.
Is de Mercedes-Benz 190E 2.316V ondergewaardeerd?
Wanneer je een steekproef zou houden kiest waarschijnlijk 90% voor de BMW E30 M3, echter het is juist die underdog status die de Benz aantrekkelijk maakt. De M3 is beduidend meer ‘hardcore’, niet alleen qua looks met zijn uitgebouwde wielkasten maar ook qua weggedrag. De Benz legt de nadruk iets minder op racen maar maakt daarmee dagelijks gebruik een stuk dragelijker. De 2.3. 16V biedt meer comfort en een fatsoenlijke instap voor de achterpassagiers. Qua vermogen biedt de 2.3 16V maar 10pk minder dan zijn aartsrivaal en komen maximum koppel en toerental nagenoeg overeen.
Naar onze mening is de Mercedes-Benz 190e 2.3 16V een ondergewaardeerde jonge klassieker. Dit vanwege racy karakter in combinatie met de nog steeds chique en onopvallende verschijning. De rijeigenschappen en betrouwbaarheid zijn meer dan uitstekend. Ze worden zeldzaam op de aanbodsites in goede staat met een fatsoenlijke kilometerstand. Dat terwijl de prijzen nog zeer redelijk zijn, zoals gezegd de duurste die we vonden was gelijk geprijsd aan de goedkoopste M3! Het is een kwestie van tijd voordat de liefhebbers van jaren ’80 homologatie auto’s dat gaan ontdekken als alternatief voor een ‘te dure’ M3. Wij geloven dat ook de prijs van een goede 2.3 16V daardoor nog een stijging gaat vertonen. Dit is het moment om toe te slaan, dat is zo goed als zeker.
Deel je mening over dit artikel hieronder!
Comments are closed.