De Mercedes 180 en 190 modellen, intern bekend als de W120 en W121, zijn geproduceerd van 1953 tot 1962 en hadden de bijnaam “Ponton”. Die bijnaam werd generiek gebruikt voor Duitse auto’s in de jaren ’60 met de motor voorin en een traditionele kofferbak, echter bleef deze naam vooral kleven aan de Mercedes. De Ponton luidde een nieuw tijdperk in voor de Duitse fabrikant met zijn geïntegreerde spatborden. Door zijn overeenkomstige vorm kreeg de auto in Nederland de bijnaam “Bolhoed”. De 180 en 190 beschikten beide over een viercilinder en werden samen met de 220, met een zescilinder, een verkoopsucces. Ze namen maar liefst 80% van de verkoop voor hun rekening van alle Mercedes-modellen tussen 1953 en 1959. Er was zowel een benzinemotor als een diesel leverbaar met vermogens variërend van 40pk tot 80pk. De Ponton werd breed ingezet als taxi in Duitsland en daar bewees hij zijn enorme betrouwbaarheid. Kilometerstanden van 700.000 of meer kwamen regelmatig voor.
HET AANBOD
Deze Mercedes-Benz 190b Binz-Kombi is een wel heel bijzondere uitvoering en wordt te koop aangeboden in Duitsland. Omdat Mercedes zelf geen Kombi variant leverde, in die tijd was deze carrosserievorm nog niet gebruikelijk, besloot carrosseriebouwer Binz om deze variant in de markt te zetten. Het model was gewoon verkrijgbaar via de reguliere Benz-dealers, ook het onderhoud verliep via dat dealernetwerk. Deze fraaie grijs-beige 190b Binz is oorspronkelijk nieuw geleverd in New York en is enkele jaren geleden geheel body-off gerestaureerd. De 190b beschikt over een 1.987cc viercilinder met een vermogen van 80pk, de meest krachtige viercilinder benzinemotor destijds in de W121. De Benz met handbak ziet er erg fraai uit en beschikt o.a. over een schuifdak. De prijs is helaas op aanvraag. Zie HIER voor de advertentie van Thiesen Automobile Raritaten. Met dank aan Johan voor de tip!
Deel hieronder je mening over deze Binz-Benz!