De McLaren M12 was gebaseerd op de winnaar van de Can-Am in 1968, de M8A, en de opvolger M8B van de Britse firma. Het moest de eerste auto worden van die geschikt was voor straatgebruik. Het monocoque chassis was gebaseerd op de M6, de aerodynamische body kwam overeen met de M8A, achterin lag een Chevrolet V8 terwijl er ook klanten waren die voor andere motoren opteerden. De fabricage werd uitbesteed aan Trojan. De auto’s die uiteindelijk gebouwd zijn verschillen nogal omdat iedere eigenaar zijn eigenaar aanpassingen deed voor optimale prestaties op het circuit zoals het monteren van een grote achterspoiler. Slechts één exemplaar zou uiteindelijk worden gebouwd als straatlegale versie.
McLaren M12
Deze McLaren M12 betreft die enige straatlegale versie en wordt te koop aangeboden in Duitsland door Jan B. Luhn. De auto met chassisnummer M12 #60-14 is gebouwd in 1969 en was het laatst geproduceerde exemplaar van een reeks van veertien waarvan chassisnummer 13 nooit gebouwd is. Nadat de auto bij Carrol Shelby was voorzien van een motor werd deze aangekocht door Holman en Moody, een bedrijf dat raceauto’s prepareerde, op hun beurt verkochten zij de McLaren weer aan Vic Franzese van Montour Falls in New York. Hij had een raceteam dat actief was in de Can-Am en prepareerde de auto voor circuitgebruik. Tijdens de opbouw verwijderde hij de chassisplaatjes en borg deze op in een sigarendoos op zijn buro. Nadat chassisnummer #60-14 een aantal jaren als reserveauto is ingezet, maar nooit klaar was voor gebruik, werd deze verkocht aan Pete Sherman die de auto daadwerkelijk inzette op het circuit, overigens niet onverdienstelijk. Daarna zouden er nog een aantal eigenaren volgen zoals in de oorspronkelijke advertentie uitvoerig wordt beschreven inclusief de behaalde overwinningen. Bekend is ook dat in 1977 de auto in de staat Californië officieel toegelaten werd voor gebruik op de openbare weg. In 1989 kwam de M12 terecht in Zwitserland waar deze ook voor straatgebruik werd toegelaten en tevens werd ingezet voor het rijden van historische races. In 2007 verscheen de auto bij een handelaar in klassieke auto’s in Italië waarna deze onderdeel uitmaakte van een omvangrijke verzameling bij de toenmalige koper en huidige eigenaar. De prijs is helaas op aanvraag.
Deel hieronder je mening over deze McLaren!