De Maserati Merak werd in 1972 geintroduceerd als het kleinere broertje van de Maserati Bora. Vanwege de betere gewichtsverdeling en het lagere gewicht beschikte de Merak over een betere handling dan de Bora. Uiterlijk onderscheidde de Merak zich door de open bogen aan de achterzijde. Midden in het chassis lag een 3.0 liter Maserati V6 motor met 187pk, dezelfde motor als in de Citroen SM.
De Merak kwam namelijk tot stand in de periode dat Citroen eigenaar was van Maserati wat o.a. tot uiting kwam in het dashboard dat gelijk was aan de Citroen SM. In 1976 kwam de Merak SS op de markt met een naar 217pk opgevoerde motor en een 20kg lager gewicht waardoor de weegschaal 1.400kg aan gaf. Later versies kregen hetzelfde dashboard als de Bora. In 1977 werd Maserati overgenomen door De Tomaso en werd de productie van de Merak 2000 GT opgestart met een kleinere motor voornamelijk voor de Italiaanse markt. Door belastingregels bij de Italianen werd een motor met een inhoud van meer dan 2000cc erg kostbaar, vandaar de 2.0 liter V6 met 170pk.
Vandaag de dag staat de Merak qua begeerlijkheid nog steeds in de schaduw van zijn grotere broer, de Bora. Dat komt met name door de kleinere V6 motor en het relatief hoge productieaantal van 1.900 exemplaren nadat de productie stopte in 1982.
Zie hieronder voor rijdende beelden:
Deze goudkleurige latere Maserati SS met bruin leren interieur uit 1980 wordt te koop aangeboden door veilinghuis Coys. Op 11 maart a.s. gaat de Italiaan onder de hamer in London. Het betreft een Merak met USA-specificaties en heeft lange tijd tot 2012 in een droge opslagruimte gestaan. Sindsdien is de auto technisch en optisch helemaal in orde gemaakt. Zo is de motor onder handen genomen en is de carrosserie opnieuw gespoten. De kosten hiervan bedragen meer dan £ 12.000. De links gestuurde Merak wordt geleverd met Engelse registratie, een flinke stapel facturen en het originele instructieboekje. De opbrengst wordt geschat op omgerekend tussen ruim € 30.000 en € 36.500. Zie HIER voor de advertentie op Classic Driver.
Geef hieronder je mening over deze auto!
Dit dashboard lijkt totaal niet op dat van een citroën SM, foutje van de auteur wellicht.