De Lotus Seven is van 1957 tot 1972 gebouwd door de Engelse fabrikant die bekend staat om zijn lichte zeer wendbare sportauto’s. De Seven was geschikt voor weggebruik maar kon eenvoudig worden aangepast voor gebruik op het circuit. De aandrijving was afkomstig van Ford met een 1.172cc viercilinder die 40pk leverde. Andere opties waren een BMC A-serie of een Coventry Climax motor. Het chassis was gemaakt van holle buizen, de carrosserie van aluminium panelen wat zorgde voor buitengewone prestaties. De handling was perfect met zijn lage zwaartepunt (het hoogste punt was 111cm) en ideale 50/50 gewichtsverhouding. De eerste modellen gaven maar 500kg aan op de weegschaal.
Door het Engelse belastingregime was het financieel aantrekkelijk voor de consument om de auto als bouwkit te kopen, de belastingwet gaf echter aan dat er geen montagehandleiding meegeleverd mocht worden. Chapman verzon hier een list op door een demontage-instructie te leveren, dus in omgekeerde volgorde. Daardoor kon het dat heel wat handige Engelse mannen hun eigen Seven hebben gebouwd in hun garage. Echter in 1973 kwam daar een einde aan door veranderende wetgeving en werden de productierechten verkocht aan Caterham Cars die de auto nu nog steeds in min of meer onveranderde vorm verkoopt. Totaal werden er meer dan 2.500 stuks van de Lotus Seven verkocht.
HET AANBOD
Deze Lotus Super Seven Series 3 uit 1968 in geheel gerestaureerde toestand wordt te koop aangeboden in Duitsland. De Ford Kent motor met dubbele Webers levert maar liefst 120pk op een wagengewicht van maar 540kg. Die combinatie moet voor indrukwekkende prestaties zorgen! Volgens de verkoper verkeert de rechts gestuurde Seven in perfecte toestand. De prijs is € 34.500. Zie HIER voor de advertentie op Mobile.de.
Deel hieronder je mening over deze Lotus!