Lotus wilde graag een rol spelen in het segment van luxe sportwagens en introduceerde daarom in 1974 de Lotus Elite met een shooting-brake achtige carrosserie. Een jaar later zou de Eclat volgen met een meer traditioneel achterwerk. Onder de kap lag bij beide modellen een 2.0 liter motor, in 1980 wordt deze vervangen door een 2.2 liter blok met 160pk die ook in de Lotus Esprit gebruikt werd. In 1982 kwam de Eclat Excel ten tonele met een neus die veel overeenkomsten vertoonde met de begeerlijke Lotus Esprit s3, vanaf 1985 ging dit model verder door het leven als Excel. Het was een achterwielaangedreven auto die een aantal componenten van Toyota moest delen omdat de Japanners destijds grootaandeelhouder van Lotus waren. Zo gebruikte de Excel de versnellingsbak, aandrijfas en het achterste differentieel van de Toyota Supra. De Excel staat bekend om zijn perfecte handling en 50/50 gewichtsverhouding.
Lotus Excel SE
Deze Lotus Excel SE in zilver metallic en zwart leren interieur uit 1988 is een zeldzaamheid op de aanbodsites en wordt te koop aangeboden in België. Het motorblok is voorzien van twee Dellorto carburateurs waardoor het vermogen uit komt op een respectabele 183pk. Daarmee weet de opmerkelijk vormgegeven Lotus een topsnelheid te behalen van 217 km/u en sprint deze van 0 naar 100 in 7 seconden. De laatste eigenaar kocht de Excel in Duitsland waar deze origineel nieuw geleverd is. Volgens de verkoper is de Lotus goed gedocumenteerd inclusief vele rekeningen, de handleiding en onderhoudsboekjes. Slechts 203 exemplaren zouden er met het stuur aan de linkerzijde zijn geproduceerd. De prijs is € 16.500.
Deel hieronder je mening over deze Lotus!