De eerste Lotus Elite, ook wel bekend onder de naam Type 14, is een ultralichte tweezits coupé geproduceerd van 1958 tot 1963. In 1957 werd het model voor het eerst aan het grote publiek getoond op de London Motor Car Show waarna deze met behulp van een groep geselecteerde klanten uit de racerij verder werd ontwikkeld.
Het meest innovatieve was de polyester monocoque constructie die het separate chassis en body constructie verving. Oftewel er werd niet alleen versterkt polyester toegepast voor de bodypanelen maar ook voor de basisstructuur. Aan de voorzijde werd een stalen frame gebruikt om de motor op te hangen en de wielophanging te monteren. Het gevolg van de deze constructie was een veel lichtere, stijvere auto en bovendien werden de inzittenden beter beschermd in geval van een crash. Met slechts 75pk wist de Elite prestaties te bereiken die tot dat moment alleen door dikke sportwagens bereikt werden. Kortom; het handelsmerk van Lotus grondlegger Colin Chapman! Er was een topsnelheid haalbaar van 190 km/u en wist men maar liefst zes keer winnaar te worden in zijn klasse in de 24-uurs race van Le Mans. De eerste 250 bodies kenden de nodige mankementen en werden gebouwd door Maximar Mouldings in Pulbourough. Daarna kwam de productie in handen van Bristol Aerplane Company wat de kwaliteit aanzienlijk verhoogde.
In 1960 werd de SE variant geïntroduceerd met een sterkere 85pk motor met dubbele SU-carburateurs, een nieuwe ZF-versnellingsbak (in plaats van de oude bak van MG), Lucas PL700 koplampen en een zilver gekleurd dak.
Een bekend mankement van de Elite was de vibratie van de auto bij 4.000 toeren en de slechte bouwkwaliteit. Dat laatst kwam waarschijnlijk ook voort uit de veel te lage prijs, de Elite kostte £ 1.966, waardoor Lotus op elke auto geld verloor. Ook werd de Elite als kitcar aangeboden wat ook niet bepaald bijdroeg aan de kwaliteit van de exemplaren die op de weg verschenen. In 1963 stopte de productie met totaal 1.030 gebouwde exemplaren.
Lotus Elite FIA
Deze Lotus Elite uit 1961 is conform FIA specificaties opgebouwd en wordt te koop aangeboden door het Franse veilinghuis Aguttes. Sinds februari is de auto in handen van Eric Workshops, een specialist in historische raceauto’s, daar heeft sindsdien het onderhoud ook altijd plaatsgevonden.
De auto zou nog altijd zeer competitief en levendig aanvoelen. Eerder maakte de Elite deel uit van een omvangrijke restauratie, een proces dat goed gedocumenteerd is. Men verwacht een opbrengst tussen de € 70.000 en € 90.000.
Deel hieronder je mening over deze Lotus!