De eerste Lotus Elite, ook wel bekend onder de naam Type 14, is een ultralichte tweezits coupé geproduceerd van 1958 tot 1963. In 1957 werd het model voor het eerst aan het grote publiek getoond op de London Motor Car Show waarna deze met behulp van een groep geselecteerde klanten uit de racerij verder werd ontwikkeld.
Het meest innovatieve was de polyester monocoque constructie die het separate chassis en body constructie verving. Oftewel er werd niet alleen versterkt polyester toegepast voor de bodypanelen maar ook voor de basisstructuur. Aan de voorzijde werd een stalen frame gebruikt om de motor op te hangen en de wielophanging te monteren. Het gevolg van de deze constructie was een veel lichtere, stijvere auto en bovendien werden de inzittenden beter beschermd in geval van een crash. Met slechts 75pk wist de Elite prestaties te bereiken die tot dat moment alleen door dikke sportwagens bereikt werden. Kortom; het handelsmerk van Lotus grondlegger Colin Chapman! Er was een topsnelheid haalbaar van 190 km/u en wist men maar liefst zes keer winnaar te worden in zijn klasse in de 24-uurs race van Le Mans. De eerste 250 bodies kenden de nodige mankementen en werden gebouwd door Maximar Mouldings in Pulbourough. Daarna kwam de productie in handen van Bristol Aerplane Company wat de kwaliteit aanzienlijk verhoogde.
In 1960 werd de SE variant geïntroduceerd met een sterkere 85pk motor met dubbele SU-carburateurs, een nieuwe ZF-versnellingsbak (in plaats van de oude bak van MG), Lucas PL700 koplampen en een zilver gekleurd dak.
Een bekend mankement van de Elite was de vibratie van de auto bij 4.000 toeren en de slechte bouwkwaliteit. Dat laatst kwam waarschijnlijk ook voort uit de veel te lage prijs, de Elite kostte £ 1.966, waardoor Lotus op elke auto geld verloor. Ook werd de Elite als kitcar aangeboden wat ook niet bepaald bijdroeg aan de kwaliteit van de exemplaren die op de weg verschenen. In 1963 stopte de productie met totaal 1.030 gebouwde exemplaren.
Lotus Elite
Deze Lotus Elite met chassinummer 1254 wordt te koop aangeboden door The Houtkamp Collection via Classic Driver. De auto is in 1960 nieuw geleverd aan een rijopleiding met de naam J. Russell, gedurende zijn loopbaan heeft de Lotus met name in Nederland en Oostenrijk rondgereden. De Elite beschikt over de begerenswaardige Coventry Climax motor die 105pk sterk is. Bovendien zit het stuur aan het linkerzijde. De body zou in goede staat is al is de auto niet recent gerestaureerd, charmant patina aldus de verkoper. Hetzelfde zou gelden voor het interieur. Door het extreem lage gewicht van slechts 550kg is het een zeer vermakelijke rijdersauto. Men vraagt € 97.500 voor de lichtvoetige Brit.
Deel hieronder je mening over deze Lotus!