De eerste Lotus Elite, ook wel bekend onder de naam Type 14, is een ultralichte tweezits coupé geproduceerd van 1958 tot 1963. In 1957 werd het model voor het eerst aan het grote publiek getoond op de London Motor Car Show waarna deze met behulp van een groep geselecteerde klanten uit de racerij verder werd ontwikkeld.
Het meeste innovatieve was de polyester moncoque constructie die de separate chassis en body constructie verving. Oftewel er werd niet alleen versterkt polyester toegepast voor de bodypanelen maar ook voor de basisstructuur. Aan de voorzijde werd een stalen frame gebruikt om de motor op te hangen en de wielophanging te monteren. Het gevolg van de deze constructie was een veel lichtere, stijvere auto en bovendien werden de inzittenden beter beschermd in geval van een crash. Met slechts 75pk wist de Elite prestaties te bereiken die tot dat moment alleen door dikke sportwagens bereikt werden. Het handelsmerk van Lotus grondlegger Colin Chapman! Er was een topsnelheid haalbaar van 190 km/u en wist men maar liefst zes keer winnaar te worden in zijn klasse in de 24-uurs race van Le Mans. De eerste 250 bodies kenden de nodige mankementen en werden gebouwd door Maximar Mouldings in Pulbourough. Daarna kwam de productie in handen van Bristol Aerplane Company wat de kwaliteit aanzienlijk verhoogde.
In 1960 werd de SE variant geintroduceerd met een sterkere 85pk motor met dubbele SU-carburateurs, een nieuwe ZF-versnellingsbak (in plaats van de oude bak van MG), Lucas PL700 koplampen en een zilver gekleurd dak.
Een bekend mankement van de Elite was de vibratie van de auto bij 4.000 toeren en de slechte bouwkwaliteit. Dat laatst kwam waarschijnlijk ook voort uit de veel te lage prijs, de Elite kostte £ 1.966, waardoor Lotus op elke auto geld verloor. Ook werd de Elite als kitcar aangeboden wat ook niet bepaald bijdroeg aan de kwaliteit van de exemplaren die op de weg verschenen. In 1963 stopte de productie met totaal 1.030 gebouwde exemplaren.
Hieronder een testrit met een Lotus Elite:
Deze British Racing Green Lotus Elite uit 1962 wordt in Duitsland te koop aangeboden. In 1998 zou de auto een volledige restauratie hebben ondergaan door de Firma Thielers, de toenmalige Lotus dealer in Hamburg, wat meer dan 150.000 DM zou hebben gekost. De motor zou gemodificeerd zijn waardoor deze nu 105pk levert. De auto heeft slechts 20.800km gereden en is voor de het rijden van historische rally’s geprepareerd. Het is erg moeilijk een tweede exemplaar te vinden in een dergelijke staat. De rechts gestuurde Lotus Elite kost € 75.000. Zie HIER voor de advertentie op Mobile.de.
Geef hieronder je mening over deze auto!