De Lotus Elan werd in 1962 voor het eerst geintroduceerd en was zowel als roadster als coupe (fixed head coupe alias FHC) leverbaar. Het model diende als opvolger van de Elite die niet zo’n beste reputatie had qua betrouwbaarheid. Het gedachtegoed van Colin Chapman, de directeur van Lotus, was om auto’s te bouwen met zo min mogelijk gewicht en zoveel mogelijk vermogen. Deze formule zou nog lang voortleven in de latere Lotus modellen en wordt vandaag de dag altijd nog bij Lotus toegepast. De Elan kwam helemaal tegemoet aan deze wens met een gewicht van 680kg en een krachtige 1.558cc door Lotus aangepaste viercilinder motor van Ford. Deze Lotus-Ford motor zou later in vele racewagens gebruikt worden.
Het bijzondere van de Elan was de combinatie van het stalen chassis en de polyester body. Alle wielen werden van schijfremmen voorzien en de onafhankelijke vering was zijn tijd op dat moment ver vooruit. In 1967 werd de Elan +2 geintroduceerd. De aanpassingen zaten met name in de langere wielbasis en de aanwezigheid van twee kleine zittingen achterin. De Elan zou tot 1975 in productie blijven. Men zegt dat er ongeveer 1.200 Elans wereldwijd zijn overgebleven. Daardoor heeft het model de status van gewilde klassieker bereikt.
Deze Lotus Elan Sprint FHC uit 1972 is nieuw verkocht in Engeland en wordt nu te koop aangeboden in Denemarken. De Sprint was de laatste en tevens meest verfijnde van de Elans. Onder de kap ligt de meest krachtige motor die in de Elan geleverd werd, de 126pk “big valve” twin cam met een versterkt differentieel. In 1984 werd de auto gekocht door een Deense officier die voor de NATO werkte in Brussel. Hij bracht de Elan terug naar zijn thuisland. De auto zou zich volgens de verkoper in uitstekende staat bevinden nadat deze door de Deense Lotus specialist Mio Engineering uit Kopenhagen volledig is herbouwd. Daarbij zijn de nodige verbeteringen doorgevoerd ten opzichte van de fabrieksstandaarden waardoor de auto sneller en scherper rijdt als ooit. Het links gestuurde scheurijzertje staat te koop voor € 34.900. Zie HIER voor de advertentie op Classic Driver.
Deel hieronder je mening over deze auto!