De Lotus Elan, eerst in 1962 als roadster geintroduceerd, was de opvolger van de minder succesvolle Elite die in tegenstelling wat zijn hoge prijs deed vermoeden niet erg betrouwbaar was. Het wens van Colin Chapman, de directeur van Lotus, was om auto’s te bouwen met zo min mogelijk gewicht en zoveel mogelijk vermogen. Deze formule zou nog lang voortleven in de latere Lotus modellen en wordt vandaag de dag weer bij de Lotus modellen toegepast. De Elan kwam helemaal tegemoet aan deze wens met een gewicht van 680kg en een krachtige 1558cc door Lotus aangepaste viercilinder motor van Ford. Deze Lotus-Ford motor zou later in vele racewagens gebruikt worden.
Het bijzondere van de Elan was de combinatie van het stalen chassis en de polyester body. Alle wielen werden van schijfremmen voorzien en de onafhankelijke vering was zijn tijd op dat moment ver vooruit. In 1967 werd de Elan +2 geintroduceerd. De aanpassingen zaten met name in de langere wielbasis en de aanwezigheid van twee kleine zittingen achterin.
Men zegt dat er ongeveer 1.200 Elans wereldwijd zijn overgebleven. Daardoor heeft het model de status van gewilde klassieker bereikt.
De Lotus Elan die hier te koop wordt aangeboden staat in Nederland en is uitgevoerd in de typische Lotus kleuren Speedyellow (die opnieuw is aangebracht) met groen. Volgens de verkoper is de auto geheel vrij van beschadigingen. Tevens is er een nieuwe zwarte cabriokap met zwarte afdekhoes aangebracht, ook de stoelen zijn van nieuw skai voorzien.
De auto zou in 1969 verkocht zijn in Californië waarna deze in 2009 naar Nederland is gehaald. Al met al lijkt het een Elan in topconditie. Zie HIER voor de advertentie.
Geef hieronder je mening over deze auto!