Begin jaren ’60 besloot Ford het imago van hun modellen op te poetsen door te investeren in autosport nadat de Ford Edsel hopeloos mislukt was. Men besloot Colin Chapman van Lotus te benaderen voor deze klus. Door de bekende Lotus filosofie, wat neerkomt op het wagengewicht zo laag mogelijk houden, werd er gekozen voor de Ford Cortina. De body van dit model was door Ford al redelijk lichtvoetig ontworpen. Chapman plaatste een 1557cc 106pk Lotus motor en een close-ratio versnellingsbak. Daarnaast werd de achterwielophanging en -vering drastisch gewijzigd. De deuren en kofferklep werden door aluminium vervangen en de Ford Cortina Lotus was geboren! Ford gaf vervolgens opdracht aan Chapman om 1.000 stuks te produceren, dit productieaantal was benodigd om het model te homologeren voor races. Alle auto’s werden afgeleverd in wit met de kenmerkende groene streep op de zijkant.
Het model bleek vanaf de introductie erg populair, het was DE auto om te hebben voor enthousiaste stuurmannen die een praktische carrosserie tevens konden waarderen. Geheel vlekkeloos verliep het begin overigens niet omdat Ford-dealers niet bekend genoeg waren met het door Lotus aangepaste model waardoor er regelmatig verkeerde onderdelen werden gemonteerd. Ook waren er technische problemen met motoren die te weinig vermogen leverden en waren er problemen met de versnellingsbak. Gedurende de productie zijn er in ieder geval vier modificaties doorgevoerd om deze problemen op te lossen. Ondanks deze aanloopproblemen bleek het model erg succesvol in de autosport, ook vandaag de dag nog in historische races.
De Mark 2 volgde in 1967 en Ford besloot deze zelf te bouwen. Uiterlijk waren de verschillen groter dan de onderhuidse wijzigingen ten opzichte van de Mark 1. Tevens werd de auto in meerdere kleuren verkrijgbaar.
Lotus Cortina Mk1
Deze Lotus Cortina Mk1 uit 1963 in de kenmerkende kleurencombinatie wit met groen wordt te koop aangeboden in België door Historic Competition Services. Volgens de verkoper betreft het een A-Frame auto die opmerkelijk genoeg nog over alle originele bodypanelen beschikt.
De auto is geruime tijd in bezit geweest van de bekende Australische coureur Lionel Ayres en is de perfecte entree voor deelname aan historische evenementen. De Lotus zou in zeer goede staat zijn en nog beschikken over alle originele onderdelen, waaronder de stoelen, voor het geval de volgende eigenaar er weer een auto voor straatgebruik van wil maken. Men vraagt € 85.000 voor dit icoon.
Deel hieronder je mening over deze Lotus Cortina!