Dit moet één van de langst geproduceerde modellen zijn in de autogeschiedenis. Het begon allemaal in 1947 toen de broers Maurice en Spencer Wilks de Roverfabriek na de oorlog opnieuw opbouwden, tijdens de oorlog werden er met name militaire goederen gemaakt. Uit onvrede over hun Willys Jeep, die niet overal kon worden ingezet, bouwden ze een auto die werkelijk alles aan kon. Op 30 april 1948 werd de auto aan het grote publiek voorgesteld tijdens de Amsterdam International Motorshow (tegenwoordig de Autorai). Omdat men verwachtte dat de auto met name op het land zou worden ingezet de titel “The Land Rover for the farmer, the countryman and general industrial use”. Overigens leken de eerste modellen technisch nog steeds op de oorspronkelijke Willys Jeep.
De type werden aangeduid al naar gelang de lengte van de wielbasis in inches. Dat leverde benamingen op als 80″, 86″, 88″ en 109″. De naam Defender werd pas geïntroduceerd begin jaren ’90 omdat er een onderscheid gemaakt moest worden met de overige luxe modellen als de Discovery en Range Rover. Vandaag de dag wordt het model nog steeds geproduceerd en heeft het model zich met name technisch met de tijd verder ontwikkeld. De kenmerkende carrosserie heeft echter nog heel veel overeenkomsten met het oermodel. Helaas zijn er momenteel geruchten dat het model niet langer meer aan de huidige emissie eisen kan voldoen waardoor de productie waarschijnlijk ergens in de nabije toekomst gestaakt zal worden.
Land Rover Series 2A
Deze Land Rover Series 2A in grijs met een zwart interieur uit 1971 wordt te koop aangeboden in eigen land door Lex Classics. Onder de kap van de stoere 4×4 tref je een 2.6 liter zescilinder motor aan die 83pk levert.
Volgens de verkoper verkeert de auto in een uitzonderlijk goede staat, de onderzijde zou mooi zijn, de motorruimte verzorgd en het interieur in nieuwstaat verkeren. Wat ons betreft één van de coolste oldtimers in gezinsverpakking. Kwaliteit kent wel zijn prijs, men vraagt € 39.500.
Deel hieronder je mening over deze Land Rover!