De Lancia Thema Ferrari 8.32 is het topmodel uit de Thema serie met een dikke Ferrari V8 onder de kap. Deze wolf in schaapskleren maakte deel uit van het Tipo Quattro project, een samenwerking van Lancia met Fiat, Saab en Alfa Romeo. Het chassis werd dan ook gedeeld met de Fiat Croma, Alfa Romeo 164 en de Saab 9000. Als je de auto’s naast elkaar zet zou je bijna denken dat er meer overeenkomsten zijn behalve het chassis. De Thema was ontworpen door Giorgetto Giugiaro en werd van 1984 tot 1994 geproduceerd.
In 1986 verscheen de Lancia Thema Ferrari 8.32 voor het eerst op de Autosalon van Turijn. De “8” in de benaming staat voor het aantal cilinders, de “32” voor het aantal kleppen. Het kloppend hart was zoals gezegd afkomstig van Ferrari die de krachtbron zelf gebruikte voor de 308 en de Mondial Quattrovalvole. Door het toepassen van een andere krukas kreeg de motor een karakter dat beter paste bij een luxe vierdeurs sedan. De versies zonder katalysator beschikten over 215pk waardoor de Lancia in staat was de 0-100 sprint te klaren in 6.8 seconden. De topsnelheid lag op 240 km/u. De versies met een katalysator moesten het met 205pk stellen, een sprint van 0-100 in 7,2 seconden en een topsnelheid van 235 km/u.
De Lancia met Ferrari-genen was in zijn tijd de perfecte combinatie tussen snelheid, luxe en comfort. Naast de elektrische spoiler in de kofferbak onderscheidde de Lancia zich door het luxe leren Poltrona Frau interieur. Door de stevige prijs zijn er maar een beperkt aantal verkocht. Zo zijn er tussen 1986 en 1988 totaal 2.370 stuks verkocht, tussen 1989 en 1992 rolden er 1.601 stuks van de band in Turijn. Daarnaast zijn er 64 genummerde versies gebouwd in Ferrari-rood. Logischerwijs zijn is die laatste de meest gezochte versie.
Kijk hieronder naar de originele promotievideo:
HET AANBOD
Deze Lancia Thema 8.32 uit 1987 maakte onderdeel uit van de barnfind van de eeuw, de Baillon collectie, en wordt nu te koop aangeboden door veilinghuis Artcurial. De auto is nieuw verkocht aan Jacques Baillon, de zoon van Roger Baillon, die de Lancia gedurende 6 jaar regelmatig gebruikte. Hij heeft er goed gebruik van gemaakt getuige de kilometerstand van 156.032km. De zeer goed gedocumenteerde 8.32 is op een bepaald moment gewoon weggezet en niet meer gebruikt, vandaar de treurige staat waarin deze sexy sedan nu verkeert. De Lancia heeft dus zeker de nodige aandacht nodig voordat deze de weg weer onveilig kan gaan maken. De opbrengst wordt geschat tussen de € 2.000 en € 3.000. Zie HIER voor de advertentie op Classic Driver.
Deel hieronder je mening over deze Lancia!