De Lancia Stratos HF werd in 1971 voor het eerst aan het grote publiek voorgesteld tijdens de Turijn Motor Show, het opmerkelijke ontwerp was van de hand van de Italiaanse meester Bertone. Het meest in het oog springende was de raamindeling wat zorgde voor een uitstekend zicht op de weg terwijl er naar achteren nauwelijks zicht was. Dat laatste was ook niet nodig aangezien de Stratos iedereen achter zich zou laten in de rallysport. Nadat men in 1972 en 1973 als test deelnam aan diverse races werd besloten minimaal 500 exemplaren te produceren voor homologatie. Omdat de regels ten aanzien van het minimale productieaantal in 1976 wijzigde bleef de teller uiteindelijk steken op 492 exemplaren.
Achter de voorstoelen lag de middenmotor van de Ferrari Dino V6 die 192pk leverde, dat zorgde voor indrukwekkende prestaties met o.a. een topsnelheid van 232km/u. De raceversies leverden minimaal 280pk, wanneer er een turbo op werd geschroefd wist men er zelfs tot 560pk uit te halen, al bleek de atmosferische versie veel meer betrouwbaar. Het optreden van de Stratos imponeerde door de titel van het World Rally Championship op zijn naam te schrijven in 1974, 1975 en 1976. Ook daarna bleef de Stratos competitief, zelfs in 1981 werd er nog een overwinning behaald in de rally van Corsica als onderdeel van het wereldkampioenschap.
Zowel in 2005 als in 2010 werden er pogingen ondernomen om de rallylegende nieuw leven in te blazen zonder steun van Lancia zelf. De plannen bleken helaas niet levensvatbaar.
Lancia Stratos
Deze Lancia Stratos uit 1976 wordt te koop aangeboden in de Verenigde Arabische Emiraten. Het betreft een Stradale, dus gebouwd voor straatgebruik, die nieuw geleverd is aan Dr. Rudolf Wiespointner of Wels uit Oostenrijk. Hij zou gedurende maar liefst 23 jaar genieten van het rallykanon totdat deze in 1999 werd verkocht aan een andere Oostenrijker, Rudolf Bromberger uit Wenen, op dat moment gaf de teller nog maar 43.000km weer. Het geringe gebruik heeft er ook voor gezorgd dat de Lancia in een uitzonderlijk originele staat verkeert inclusief de motor en versnellingsbak zoals deze in de fabriek zijn gemonteerd. De Stratos zou nooit een restauratie hebben ondergaan en de teller geeft altijd nog een magere 44.000km aan. Een uitzonderlijke Stratos kent uiteraard een uitzonderlijke prijs, voor € 447.407 mag je hem ophalen bij de verkoper.
Deel hieronder je mening over deze Lancia!