Op basis van de Lancia Beta Monte Carlo startte Lancia in 1981 een project in samenwerking met Abarth voor de ontwikkeling van een Groep B Rally auto. Het project kreeg projectnummer 037, wat later in de typeaanduiding terug zou komen. Abarth tekende voor het ontwerp van het technisch voor die tijd zeer vooruitstrevende model. Zo bestond het middengedeelte van de auto uit een stalen frame terwijl de rest van de carrosserie bestond uit kevlar. De centrale plaatsing van de motor moest zorgen voor de ultieme balans en handling. Opvallend was dat men vasthield aan achterwielaandrijving in tegenstelling tot de Groep B aartsrivaal Audi Quattro, de Italianen twijfelden namelijk aan de betrouwbaarheid van de hen beschikbare techniek. Een viercilinder met compressor zorgde voor de aandrijving, er werd voor een compressor gekozen voor een snellere respons op het gaspedaal. De eerste versies waren uitgerust met één grote Weber Carburateur, later kwam er injectie beschikbaar. De eerste versies leverden zo’n 285pk, de latere evolutieversies haalden wel 350pk.
Om de in de Groep B Rally te mogen rijden waren er 200 productiemodellen voor straatgebruik noodzakelijk, de zogenaamde homologatiemodellen. Lancia besloot om het ook echt bij deze 200 stuks te houden. In 1982 debuteerde de Rally 037 voor het eerst in een WK Rally en boekte de nodige successen tot en met 1985 totdat Lancia de Delta S4 met vierwielaandrijving klaar had staan al opvolger.
Filmpje!
HET AANBOD
Deze Lancia Rally 037 is in 1982 nieuw verkocht in Italië en wordt daar nu te koop aangeboden. De auto met chassisnummer 063 heeft twee eigenaren gekend en zou geheel schadevrij zijn. De motor die 32.000 kilometer gelopen heeft zou compleet gereviseerd zijn. De originele handleiding, onderhoudsfacturen en historie is aanwezig. De prijs deze woeste Italiaan is € 250.000. Zie HIER voor de advertentie op Autoscout24.nl.
Deel hieronder je mening over deze Lancia Rally 037!