De Lancia Fulvia werd voor het eerst getoond aan het grote publiek tijdens de Autosalon van Geneve in 1963 en is tot 1976 geproduceerd. Het model was in drie varianten verkrijgbaar, een 4-deurs Berlina, een 2-deurs Coupé en een Sport op basis van de Coupé. De eerste twee werden door Lancia zelf ontworpen en gebouwd, de Sport door Zagato. De Fulvia staat bekend om zijn successen in de autosport, zo won Lancia het Internationale Rallykampioenschap in 1972.
De Coupé, intern bekend als Tipo 818.130/131, werd in 1965 geintroduceerd. Het ontwerp kwam van Lancia’s eigen designafdeling waar Piero Castagnero verantwoordelijk was voor het ontwerp van de Fulvia Coupé. De wielbasis van de Coupé werd ingekort en het model kreeg een zwaardere motor (80pk) dan zijn familieleden. De Coupe bleek een echte rijdersauto, het automagazine Road & Track vatte het in 1967 als volgt samen: “a precision motorcar, an engineering tour de force”.
De Lancia Fulvia 1.6 HF, ook wel bekend als Fanalone, was de meeste krachtige variant met zijn 132pk (afhankelijk van de afstelling) en werd ingezet door het fabrieksteam voor het rijden van rally’s tot 1974 tot deze werd afgelost door de legendarische Lancia Stratos HF.
HET AANBOD
Deze originele Lancia Fulvia 1.6 HF Fanalone was een Groep 4 rally auto van het fabrieksteam en wordt nu te koop aangeboden door veilinghuis Artcurial. De auto werd voor het eerst ingezet in 1972 en werd bereden door bekende coureurs als Sergio Barbasio en Piero Sodano. In die periode stuurde een andere Fanalone naar de overwinning in de bekende rally van Monte Carlo. In 1975 kwam de auto in handen van een particuliere coureur, Luigi Tabaton, die er vele races mee gereden. In 1981 kwam deze in handen van een andere rallyrijder terecht, Alberto Sassi. De auto is daarna geheel gerestaureerd zoals deze in 1972 de fabriek heeft verlaten en beschikt over alle aanpassingen die de fabriek destijds heeft doorgevoerd. Dit is een unieke kans een echte Fanalone van het fabrieksteam te bemachtigen in plaats van de vele replica’s die in de loop van de jaren gebouwd zijn. De verwachte opbrengst van deze Lancia ligt tussen de € 80.000 en € 120.000. Zie HIER voor de advertentie op Classic Driver.
Deel hieronder je mening over deze Lancia!
Once again a great example of Lancia’s “out of the box” thinking. These first series Fulvia’s are the last models built and designed entirely by Lancia. The “cost is no object” approach sent the company straight into bankruptcy until FIAT jumped in and started to save on everything they could. The Fulvia lived happily after the takeover with the S2 and S3, because it was such a good design. But the 1st series are the purest and the 1.6 HF the rarest of the bunch. The series 2 is called “1600 HF” and not “1.6 HF”.
The best alternative to the rare (and often copied) 1.6 HF is the series 1 1.3 Rallye S with the “leva lunga” gearshifter wich activates one of the smoothest gearboxes ever built! The Fulvia engine is a beauty and don’t be fooled by the small capacity of its engine as you have double overhead camshafts, a 4 into 2 exhaust header, two double carburators and even servo assisted disc brakes all around making the package really fly!
What can you do to improve it? Almost nothing, electronic ignition maybe? All the rest is already done and it’s so well done it will never let you down!