De Lancia Delta Hyena heeft een Nederlands tintje, het was namelijk de voormalig Nederlandse Lancia Importeur Paul Koot die begin jaren ’90 aanklopte bij het Italiaanse Zagato met het idee een Coupe op basis van de Lancia Delta Integrale te bouwen. De eveneens Italiaanse Marco Pedracini ging aan de slag met het ontwerp en in 1992 kon de Hyena voor het eerst aan het grote publiek voorgesteld worden tijdens de Autosalon in Brussel. De ambitie was om rond de 500 exemplaren te gaan bouwen. Het was echter moederconcern Fiat die roet in het eten gooide door geen medewerking te verlenen aan het project waardoor Koot een Zagato alles in eigen beheer moesten gaan doen. Nadat een nieuwe Lancia Delta Integrale in Nederland werd gestript werd deze getransporteerd naar Zagato in Italië waar de Hyena van een nieuwe carrosserie werd voorzien. Dankzij de toepassing van koolstofvezel werd de Hyena zo’n 200 kilo lichter vergeleken met de donorauto. De 1.148kg wegende Hyena zou met zijn 250pk in staat zijn de 100 km/u te bereiken in 5,4 seconden. Door dit tijdrovende productieproces werd de Hyena duur, namelijk rond de 60.000 euro, en leidde er uiteindelijk toe dat er maar 24 exemplaren gebouwd zijn. Daarvan zouden er drie stuks op Nederlands kenteken gezet zijn.
HET AANBOD
Deze knalgele Lancia Delta Hyena uit september 1992 wordt te koop aangeboden in Duitsland. De Hyena is het 14e gebouwde exemplaar en heeft nog maar 20.745km op de teller staan. De auto in bezit van de eerste eigenaar die deze rechtstreeks bij Zagato aangekocht zou hebben. De prijs van deze hoogste exclusieve Lancia is € 95.000. Zie HIER voor de advertentie op Autoscout24.nl.
Deel hieronder je mening over deze Lancia Delta Hyena!