De Lancia Appia verscheen in 1953 als vervanger van de Lancia Ardea en was een relatief klein model voor het Italiaanse merk met slechts 38pk onder de kap en een zeer bescheiden topsnelheid. De tweede serie diende zich in 1956 aan en beschikte over een verlengde wielbasis en grotere bagageruimte. Het motortje leverde toen 43pk.
Met de tweede serie begon Lancia ook met het leveren van het chassis van de Appia aan de bekende Italiaanse carrosseriebouwers zoals Pinin Farina, Vignale en Zagato die allemaal hun eigen interpretatie van de Appia bouwden op basis van een verbeterd chassis die inmiddels 53pk leverde. Hoewel de Pinin Farina coupé en de Vignale cabriolet direct door Lancia werden verkocht kon je een GT Zagato coupé niet rechtstreeks bij Lancia afnemen.
Lancia Appia GT Zagato
Deze Lancia Appia GT Zagato wordt te koop aangeboden door veilinghuis RM Sotheby’s. De GT werd nieuw geleverd in 1957 in Italië en is onlangs gerestaureerd door de Lancia specialist Noci Motors voor een bedrag van meer dan 40.000 Euro. De Appia beschikt over een FIVA pas uit 2014. Inspecties hebben uitgewezen dat de body geheel origineel is en grotendeels in tact is gebleven tijdens de restauratie.
In 2015 heeft deze auto, met chassisnummer 1874, nog meegedaan aan de Mille Miglia en biedt een stijlvolle entree bij dit soort evenementen. De verwachte opbrengst is op het moment van schrijven nog niet gepubliceerd.
Deel hieronder je mening over deze Lancia!