De Lamborghini Miura is gebouwd tussen 1966 en 1973 en was één van de eerste succesvolle productieauto’s met achterwielaandrijving. Het door Gianpaulo Dallara ontworpen chassis werd voor het eerst getoond tijdens de Autosalon van Turijn. In het midden lag een 3.9 liter V12 motor die dwars geplaatst werd, tot dat moment werd die opstelling enkel bij racewagens toegepast. De naam P400 verwees naar de plaats van de motor “achteraan”, Posteriore in het Italiaans. Het getal 400 stond gelijk aan de cilinderinhoud. Miura staat voor een stierenras dat speciaal voor het stierenvechten werd gefokt.
Nadat het chassis getoond was gaf Lamborghini opdracht aan Bertone waar Giorgetto Giugaro de carrosserie mocht ontwerpen. Toen Giorgetto Bertone verliet maakte Marcello Gandini de klus verder af. In 1966 debuteerde de Miura op de Autosalon van Genève en werd snel duidelijk dat de Ford GT40 als inspiratiebron gebruikt was. Eind 1966 startte Lamborghini met de productie van de Miura P400, van dit type zouden er 475 exemplaren gebouwd worden voordat de Miura S het overnam.
De Miura P400 S werd voor het eerst aan het grote publiek getoond op de Autosalon van Brussel in 1968. De “S” stond in dit geval voor Sprinto. De belangrijkste wijzigingen waren te vinden in het chassis en de motor. Het chassis werd verstevigd en de motor leverde nu 370pk wat tot spectaculaire prestaties leidde. Zo bereikte de S een topsnelheid van 288 km/u en was een tijd van 0 naar 100 in 5,6 seconden mogelijk! Van de Miura S zouden slechts 140 stuks geproduceerd worden.
Zie hieronder een filmpje met uitleg door Jay Leno over de Miura S:
Deze Lamborghini Miura P400 S is een hoogst begeerlijke S-variant uit de eerste serie en wordt te koop aangeboden door RM-Auctions. De matching-numbers auto uit zou op 6 augustus 1969 geproduceerd zijn en verliet toen in zijn oorspronkelijke rode kleur Rosso Miura de fabriek. Er is zowel een FIVA als ASI paspoort voor de Lambo met chassisnummer 4155 afgegeven. De eerste eigenaar was een Italiaan met de naam Breviglieri, later zou de auto in handen komen van de bekende verzamelaar Pier Paolo Apicella die hem weer verkocht aan de huidige eigenaar in 1983. Maar liefst 31 jaar zou de auto in bezit blijven van dezelfde eigenaar. De opbrengst wordt geschat tussen de €550.000 en €700.000. Zie HIER voor de advertentie van RM Auctions.
Deel hieronder je mening over deze auto!