De Lamborghini Espada is gebouwd tussen 1968 en 1978 en zou zeer succesvol zijn voor het Italiaanse merk in die jaren met 1.217 geproduceerde exemplaren. De grand tourer met ruimte voor vier personen werd voor het eerst gepresenteerd op de Autosalon van Genève en moest het gat opvullen tussen de 400GT en de Miura. De naam Espada was afkomstig van de Portugese benaming voor het woord zwaard wat weer refereerde aan de zwaarden die gebruikt werden door de stierenvechters. Het ontwerp was van de hand van Marcello Gandini die voor Bertone werkte.
Filmpje!
Oorspronkelijk was de Espada uitgerust met een 4.0 liter V12 motor die 325pk leverde, feitelijk een licht gemodificeerd blok uit de Miura en Islero. Daarnaast beschikte de Espada over volledig onafhankelijke vering en schijfremmen rondom. Ondanks dat Lamborghini één van de eerste producenten was die een automaat koppelde aan een sterke V12 werden de meeste Espada’s verkocht met een handbak. Gedurende de tien productiejaren werden er diverse wijzigingen doorgevoerd te duiden van de Serie 1 tot en met de Serie 3. De grootste wijzigingen zaten in het interieur die per serie drastisch werd aangepakt, daarnaast werd elke serie weer een beetje krachtiger.
HET AANBOD
Deze Lamborghini Espada S2 uit 1970 wordt te koop aangeboden in Engeland door veilinghuis Historics at Brooklands. De links gestuurde Lambo betreft één van de laatst geproduceerde exemplaren uit de tweede serie en is nieuw geleverd in Italië. Na twee jaar werd de auto alweer verkocht aan een in Duitsland woonachtige Canadees die de auto later zou meenemen naar zijn nieuwe woonplaats in Spanje. Toen hij besloot de Espada te verkopen, en weer in Duitsland was teruggekeerd, verkeerde de Duitse economie in slechte tijden en daarop besloot hij de auto te verkopen aan een rijke Engelse handelaar in paarden. Het was 10 mei 1976 toen deze voor het eerst in Engeland werd geregistreerd. De paardenhandelaar heeft de Lambo tot 1986 in zijn bezit gehad, op dat moment verloor de motor een klep waardoor de gehele motor is uitgebouwd en meteen de carrosserie van een nieuwe laklaag is voorzien. Jammer dat ze toen niet voor de originele Azzurro Mexico, een fraaie lichtblauwe kleur, gekozen hebben. De motor is tot 1989 uitgebouwd gebleven toen de auto in handen kwam van een lid van de Britse Lamborghini Club die besloot een uitvoerige restauratie uit te voeren bij kilometerstand 77.000. Pas in 1996 verscheen de Espada weer op de weg waarna er ongeveer 18.000 probleemloze kilometers zijn afgelegd. De verwachte opbrengst ligt tussen de 45.000 en 55.000 Pond, als die prijs daadwerkelijk gerealiseerd gaat worden is het een koopje al zijn we wel wat onregelmatigheden aan te wijzen en verkeert de auto niet in concoursstaat.
Deel hieronder je mening over deze Lamborghini!