In de jaren ’30 tot en met ’60 werd er volop geracet in de USA op veelal onverharde circuits. Coureurs konden daar een prima boterham mee verdienen door soms wel 5 keer in een week achter het stuur te kruipen, maar uiteindelijk ging het allemaal om de heilige graal; het winnen van de Indianapolis 500.
Frank Kurtis bouwde zijn eerste midget racer in 1932 nadat hij werkzaam was geweest voor Don Lee Racing, zijn auto’s zouden al snel succesvol zijn op de circuits. Ondanks dat zijn liefde bij het racen lag deed hij ook opdrachten voor de bekende Amerikaanse autofabrikanten zoals het ontwerpen van bodies en zelfs een Ford sportauto in kleine oplage, de Muntz Jet.
Zijn entree op Indianapolis was in 1941 met Sam Hanks achter het stuur, uiteindelijk zou hij maar liefst 120 auto’s bouwen die hier werden ingezet waarvan er vier als winnaar uit de bus kwamen. Daarop verscheen een serie straatauto’s in de jaren ’50 gebaseerd op de Indy-racers met een Buick, Cadillac of Chrysler motor onder de kap. Vandaag de dag is deze serie auto’s hoogst begeerlijk voor verzamelaars met hoge prijzen als gevolg.
Kurtis KK 500C
Deze Kurtis KK 500C wordt in de USA te koop aangeboden via Classic Driver, deze werd in 1954 gebouwd voor Russ Snowberger voor inzet op Indianapolis. Daar zou de auto gedurende twee jaar tot het uiterste zijn gedreven met een Offenhauser 270 motor onder de kap. Het eerste optreden leidde tot een tweede plek in de kwalificatie met een gemiddelde snelheid van 141.933 mph, olie op de rijbaan zorgde ervoor dat Russ spinde en als 32e eindigde in de race.
Na Indianapolis zou de auto niet met pensioen gaan maar nog worden ingezet voor diverse races, in 2000 werd deze gerestaureerd en naar zijn originele specs teruggebracht. Nog altijd verkeert de Kurtis in topconditie, is deze uiterst competitief en is klaar om ingezet te worden in historische races. Omgerekend vraagt men zo’n € 214.500 voor de Amerikaanse racer.
Deel hieronder je mening over deze Kurtis!