Jeremy Clarkson zei het al treffend, alleen de naam van deze auto maakt het al de moeite waard er eentje te bezitten. Hoe lekker klinkt het om te kunnen zeggen: “schat, zullen we vandaag de Jensen Interceptor nemen?”. Dit is een echte “gentlemen’s driver” die niet bepaald uitblonk door zijn betrouwbaarheid. Voor die mensen die het beste van beide werelden willen hebben is deze Jensen Interceptor R bedacht. De auto op de foto’s is namelijk een compleet nieuwe Interceptor, echter voordat we op dit 2014 model in gaan eerst een stukje geschiedenisles over de chique Brit.
De Jensen Interceptor serie is een met de hand gebouwde Gran Turismo (GT) tussen 1966 en 1976 door Jensen Motors in Engeland. Reeds eerder verscheen er een Interceptor die in eigen huis bij Jensen was ontworpen waarbij de body uit polyester werd gemaakt. Voor het type Interceptor in dit item werd overgegaan op een traditionele stalen body, echter het design was dit keer afkomstig van Carrozzeria Touring uit Italië. De eerste bodies werden gebouwd door Vignale in Italie maar al snel nam Jensen de productie zelf over in de fabriek in West Bromwich.
Jensen gebruikte Chrysler V8 motoren voor de Interceptor, beginnende met de 6276CC gekoppeld aan een handgeschakelde of TorqueFlite automatische transmissie die de achterwielen aandreef. Dit model staat bekend als de Mark 1 waarvan slechts tweeëntwintig exemplaren werden gebouwd. Later zal dezelfde motor in diverse aangepaste versies verschijnen tot zelfs 330pk in de 7212cc versie. Dat leverde een topsnelheid op van 225 km/u en een sprint van 0 naar 100 in 7,3 seconden.
De Interceptor was leverbaar in drie carrosserievarianten: de 2-deurs hatchback, de 2-deurs convertible en de 2-deurs coupé. Alle versies beschikten over 4 zitplaatsen.
Hoe zit het nou met dit 2014 model? Je geeft gewoon een gebruikte Interceptor af bij de fabriek en stort 170.000 Pond (excl. belastingen) op de rekening van Jensen en een tijdje later kan je een splinternieuw exemplaar weer ophalen bij de fabriek. Na afgifte van de donorauto wordt er een dikke V8 met maar liefst 556pk onder de lange motorkap geplaatst die de achterwielen aandrijft, overigens lekker ouderwets zonder tractiecontrole. Bandenrook gegarandeerd als je een zware voet hebt! Wat wordt er zoal aangepakt om de auto aan te passen aan moderne standaards en de betrouwbaarheid te vergroten? Er worden grotere remmen gemonteerd, een nieuwe betrouwbare airconditioning geplaatst, het interieur wordt opnieuw bekleed met de zachtste leersoorten en de achterste wielophanging wordt volledig vervangen. Uiteraard vindt er ook een totaalrestauratie van het chassis en carrosserie plaats.
Qua motoren is er keuze uit een atmosferische V8 of een supercharged V8 uit de Cadillac CTS-V, beide in combinatie met een zestraps automatische versnellingsbak. Die laatste zou een tijd van 0 naar 60 Mph mogelijk maken in minder dan 4 seconden!
Zie voor meer informatie HIER op de website van Jensen.
Deel hieronder je mening over deze Jensen Interceptor R!