In 1948 werd de Jaguar XK120 voor het eerst getoond tijdens de British International Motor Show in twee carrosserievarianten: een 2-persoons Convertible ‘Drop Head Coupé’ (DHC) en een 2-zits Roadster ‘Open Two Seater’ (OTS). Onder de kap lag een nieuw type motor die de Britse sportwagen naar een nieuw snelheidsrecord voor straatauto’s moest helpen, namelijk 193 km/u. De typebenaming werd dan ook afgeleid van dit doel en men wist dit met gemak te behalen, op een snelweg in België klokte men een respectabele 132,6 Mph. Niet alleen de snelheid maakte indruk, de fraaie lijnen deden het ook erg goed bij het grote publiek waardoor Jaguar besloot de XK in productie te nemen. De eerste 242 exemplaren werden gebouwd op een houten frame met aluminium panelen, de auto’s die daarna volgden werden volledig in staal uitgevoerd. Ondanks dat de XK door de stalen constructie zwaarder werd bleek het model nog steeds erg competitief en boekte men een reeks fraaie overwinningen in de racerij en rallysport. Later zou er ook nog een dichte versie gebouwd worden op basis van de cabriolet, de Fixed Head Coupé (FHC), in 1954 rolde het laatste exemplaar de fabriek uit.
Jaguar XK120 Roadster
Deze Jaguar XK120 Roadster uit 1952 in gitzwart met Burgundy rood leren interieur wordt te koop aangeboden door Prins Classics in eigen land. Volgens de verkoper verkeert de matching-numbers auto in absolute topstaat, heeft de lak nog een mooie glans en lijkt het interieur als nieuw. Niet verwonderlijk aangezien de Jaguar in 2007 een grondige restauratie zou hebben ondergaan. De beauty wordt te koop aangeboden omdat de huidige eigenaar te oud was geworden om te genieten van hetgeen deze Jaguar juist in uitblinkt, rijden! De prijs van deze sexy Brit is € 109.000.
Deel hieronder je mening over deze Jaguar!