De Jaguar XJS, XJ-S voor de eerste en tweede generatie, werd in 1975 gelanceerd als opvolger van legendarische E Type. Ondanks dat het model in uiterlijk nagenoeg dezelfde vorm tot 1996 in productie bleef, toen de XK8 zich aandiende, heeft de XJS nooit de status kunnen bereiken van zijn voorganger.
De eerste generatie had een 5.3 liter aluminium V12 onder de kap met een vermogen van 285pk, echter het moment van lanceren was nogal ongelukkig vanwege de oliecrisis. In 1980 verscheen de tweede generatie, op dat moment de snelste auto met automaat met een topsnelheid van 250 km/u. Er verscheen tevens een cabriolet en er werd een 3.6 liter zes-in-lijn motor leverbaar. In 1991 werd de naam gewijzigd naar XJS voor de derde generatie. Qua ontwerp bleef het model nagenoeg ongewijzigd, de grootste verandering waren technisch van aard. Een nieuwe 4.0 liter zes-in-lijn werd leverbaar evenals een naar 6.0 liter vergrootte V12. Als je het ons vraagt is de XJS nog altijd een erg chique verschijning in een tijdloos jasje.
Jaguar XJS V12 Cabriolet
Deze blauw metallic Jaguar XJS V12 Cabriolet uit 1988 wordt in België te koop aangeboden door Car Cave. Het betreft een bijzondere kleurencombinatie met blauw leer en donkerblauwe kap. Onder de kap ligt een heerlijke soepele 5.300cc V12 die 275pk levert, deze is gekoppeld aan een automaat met vijf verzetten. Nieuw is de Britse flaneermachine geleverd door Autohaus Speck in Freiburg, Duitsland.
In 1995 kwam de auto in Nederlandse handen waar deze tot 2015 zou verblijven, inmiddels heeft de XJS een Belgisch kenteken. Gedurende 110.000km is de Jaguar altijd goed onderhouden, alle beurten zijn uitgevoerd door de Jaguar dealer getuige de boekjes. Voor € 29.800 kan je stijlvol over de boulevards rijden.
Deel hieronder je mening over deze Jaguar!