De Jaguar X-JS, XJS voor de derde generatie, werd in 1975 voor het eerst gepresenteerd als opvolger van de legendarische Jaguar E-Type. Het model zou tot 1996 in productie blijven tot de XK8 zich aandiende als opvolger. De eerste serie had een 5.3 liter V12 met 285pk onder de kap die gekoppeld kon worden aan zowel een handgeschakelde als een automatische versnellingsbak. Ondanks de krachtige motor en de betere aerodynamica bleef de XJ-S in de schaduw staan van de E-Type. Enerzijds had dit met het ontwerp te maken en het breken met de traditie van het weelderig toepassen van leer, anderzijds paste de auto ook niet in het tijdperk waarin de oliecrisis volop uitbrak. Toch was het model niet geheel mislukt, van de eerste serie werden er 16.000 exemplaren geproduceerd tussen 1975 en 1982. Echter begin jaren ’80 was het wel gedaan met de verkoopaantallen, in 1980 verlieten er slechts 1.057 stuks de fabriek. In 1991 werd het ontwerp iets gewijzigd en kreeg het model de naam XJS.
Deze Jaguar XJ-S Lynx Eventer uit 1982 is door Lynx engineering omgebouwd naar een shooting brake en wordt te koop aangeboden in Engeland. Onder de lange motorkap ligt dus de 5.3 liter V12. Slechts 67 exemplaren zijn er door Lynx omgebouwd waarvan dit nummer 29 is. De huidige eigenaar heeft de auto tien jaar in zijn bezit en heeft niet bezuinigd om de auto in topconditie te houden. Zo is er onlangs een nieuwe laklaag aangebracht in Jaguar Sapphire Blue en is het interieur van nieuwe leren bekleding voorzien. Daarbij is ook het tapijt, hout en het alcantara in het interieur vervangen. De V12 is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. Volgens de verkoper, een Jaguar specialist, verkeert de XJS in topconditie. De prijs van deze stijlvolle, snelle, comfortabele en praktische rechts gestuurde Brit is op aanvraag. Zie HIER voor de advertentie van KWE Cars. Met dank aan Remko voor de tip!
Geef hieronder je mening over deze auto!