De Jaguar E type Series I werd in 1961 op de Autosalon van Genève geïntroduceerd. Tot aan 1974 werd het model in drie generaties gebouwd. De auto was een ware revolutie op het gebied van design en prestaties. Omdat de auto aantrekkelijker geprijsd was dan zijn concurrenten in die tijd zijn werd het model een verkoopsucces. Ongeveer 70.000 E Types hebben de fabriek verlaten. Het model heeft een legendarische status bereikt en voert vele lijstjes aan als het gaat om epische sportwagens en design hoogstandjes.
De eerste serie (Series 1) beschikte over een 3,8 liter 6-in-lijnmotor. In 1964 werd de cilinderinhoud opgetrokken tot 4,2 liter. De E-type beschikte, in tegenstelling tot wat gebruikelijk was in die tijd, over onafhankelijke wielophanging en bekrachtigde schijfremmen op de vier wielen. Optioneel kon de auto vanaf 1969 zelfs met airconditioning en stuurbekrachtiging worden uitgevoerd!
Filmpje!
Deze straatlegale Jaguar E Type Series 1 uit 1962 in britischracinggreen is geprepareerd voor historische races en wordt te koop aangeboden in Duitsland. De oorspronkelijk in de USA geleverde, en dus links gestuurde, Jag is in 2003 geheel opnieuw opgebouwd naar de standaarden van de FIVA en heeft sindsdien maar 20.000km afgelegd. Deze ingrijpende restauratie is uitvoerig gedocumenteerd. Alle relevante attributen voor de autosport zijn aanwezig zoals een rolkooi (die ook voor extra stijfheid van de auto zorgt) en kuipstoelen met 6-punts gordels. Alles wat gewicht in de schaal bracht is verwijderd in het streven naar optimale prestaties. Er is een officieel keuringsrapport aanwezig van de Deutschen Motorsport Bundes (DMSB) waaruit blijkt dat de specificaties van de auto voldoen aan de reglementen. Daarbij is de Jag is zowel geschikt geacht voor het rijden van rally’s als voor circuitgebruik. Nu ruim 10 jaar na de opbouw zijn er nog steeds geen gebreken aan het licht gekomen volgens de verkoper. De verkoopprijs is € 86.500. Zie HIER voor de advertentie van Wunscholdtimer uit München.
Deel hieronder je mening over deze auto!
Comments are closed.