De introductie van de Jaguar E-type in 1961 op de Autosalon van Geneve was een ware sensatie op het gebied van design, handling, comfort en prestaties. Het Britse merk claimde een topsnelheid van 150mph, ongekend in die tijd. In eerste instantie werd de Fixed Head Coupé (FHC) getoond, later voegde zich een roadster toe aan het programma.
Onder de kap van de eerste serie (Series 1) lag de 3.8 liter zes-in-lijn motor uit de Jaguar XK150S met drie carburateurs die het schopte tot een vermogen van 265pk. Al dit geweld werd gestopt door bekrachtigde schijfremmen rondom, de onafhankelijke wielophanging hield alle vier de wielen aan de grond. In 1964 vonden de eerste updates alweer plaats met een vergrote cilinderinhoud van 4.2 liter, krachtigere remmen en gesynchroniseerde versnellingsbak. Puristen sferen echter bij het origineel met de 3.8 liter, mede omdat deze een meer “racy” karakter en zich meer thuis voelt bij hoge toeren.
Jaguar E-Type 3.8 Series 1 Cabriolet
Deze Jaguar E-Type 3.8 Series 1 Cabriolet wordt in Nederland te koop aangeboden door Brooks Classics, het betreft een matching-numbers exemplaar die nieuw is geleverd in 1962 en beschikt over het begeerlijke “alloy dash”. Daarmee behoort deze E-Type tot de eerste serie van de iconische sportauto. Het betreft niet de “flat floor” wat dan weer ten goede komt voor langere bestuurders.
De auto is nieuw geleverd in de USA, eind jaren ’90 keerde deze terug naar Europa waar deze begin van deze eeuw is gerestaureerd door een Italiaanse specialist. Volgens de verkoper verkeert de Jaguar in een buitengewoon mooi staat met perfecte passingen, slechts enkele minimale gebruikssporen zouden te vinden zijn. Ook qua techniek verkeert deze in topstaat en is klaar voor gebruik. Voor 187.500 heb je deze fraaie Britse sportauto in de garage staan.
Deel hieronder je mening over deze Jaguar!