De Iso Grifo is gebouwd tussen 1965 en 1974 door Iso Rivolta S.P.A. in het Italiaanse Bresso. Nadat Giotto Bizzarrini in 1961 Ferrari had verlaten, waar hij verantwoordelijk was voor het technische ontwerp van de legendarische Ferrari 250 GTO, en had gewerkt voor o.a. Lamborghini maakte hij een ontwerp voor Renzo Rivolta als opvolger van de Iso Rivolta GT. Onderhuids was Bizzarrini de technische vader terwijl Giorgetto Giugaro bij Bertone tekende voor de body. In 1963 werd op de Autosalon van Turijn voor het eerst het productiemodel getoond in twee varianten, een competitie variant met de naam Grifo A3/C en een luxe variant met de naam Grifo A3/L. De luxe variant beschikte over een 5.4 liter V8 motor van de Chevrolet Corvette van 300pk of 350pk gekoppeld aan de handgeschakelde versnellingsbak met vier verzetten. De motor werd in de USA ingekocht en geheel uit elkaar gehaald voordat deze in de Iso gemonteerd werd. De competitie versie werd het kindje van Bizzarrini terwijl de luxe variant de oogappel was van Renzo Rivolta. Dit leidde tot spanningen tussen beide heren wat uiteindelijk resulteerde in een breuk in de samenwerking.
Toen de productie in 1965 werd opgestart leverde de V8 een indrukwekkend vermogen van 390pk wat de Iso tot een topsnelheid in staat stelde van 275 km/u. In 1968 werd een Iso Grifo leverbaar met een 7.0 liter Chevrolet motor onder de kap. Om dit blok passend te maken was een power dome op de motorkap noodzakelijk. De Amerikaanse V8 leverde 435pk en de fabriek claimde een topsnelheid van 300 km/u! Slechts 413 exemplaren zijn er gebouwd.
Iso Grifo GL Series I by Bertone
Deze Iso Grifo Series 1 by Bertone wordt te koop aangeboden door veilinghuis RM Sotheby’s en betreft één van de 34 gebouwde exemplaren met het stuur aan de rechterzijde. De huidige eigenaar kocht de Italiaanse musclecar in 1986 waarna hij de auto afleverde bij een restaurateur met het verzoek deze te voorzien van een nieuwe laklaag in Burgundy, gelijk aan de auto die ooit op de London Motor Show stond en hij enkele jaren daarvoor had verkocht. De klus werd echter nooit uitgevoerd en de auto zou twee decennia gestald worden tot deze weer werd ontdekt.
Volgens de verkoper is de Iso zichtbaar toe aan een restauratie maar verbazingwekkend compleet, dat geldt zowel voor het interieur als het exterieur. De V8 motor en versnellingsbak zouden ook overeen komen met het chassisnummer. De verwachte opbrengst is op het moment van schrijven nog niet bekend, wel dat er geen minimale opbrengst wordt gehanteerd bij het afhameren.
Deel hieronder je mening over deze Iso!