De Honda S800 behoorde bij de eerste generatie sportauto’s van Honda en werd in 1965 voor het eerst gepresenteerd op de Tokio Motorshow als de opvolger van de succesvolle S600. Het model moest concurreren met de Austin-Healey Sprite, MG Midget, Triumph Spitfire en de Fiat 850 Spider. De S800 was leverbaar als coupé en roadster.
De S800 beschikte over vooruitstrevende Japanse techniek wat de auto de titel bezorgde van snelste productieauto met een motorinhoud tot maximaal 1.000cc. Voortvloeiend uit Honda’s ervaring met motorfietsen werd er een relatief kleine maar hoogtoerige viercilinder motor voor de S800 ontwikkeld met 791cc die 70pk leverde bij 8.000 toeren. Hij was zelfs in staat om het duizelingwekkende aantal van 10.000 toeren te halen! Ondanks deze spectaculaire cijfers wist de S800 een verbruik te noteren van 6,7 liter per 100km. Een ander kenmerk waaruit de verwantschap met de Honda motorfietsen blijkt is dat de eerste exemplaren over een kettingaandrijving beschikten. Er zouden uiteindelijk 752 roadsters en 242 coupés met deze aandrijving de fabriek verlaten voordat werd overgegaan op een meer gangbare aandrijfas.
Video:
De productie kwam in mei 1970 tot een einde met totaal 11.536 geproduceerde exemplaren. Pas 30 jaar later zou Honda weer zijn rentree maken in de wereld van de roadsters met de Honda S2000.
Honda S800 Coupé
Deze Honda S800 Coupé uit 1967 wordt te koop aangeboden door het Franse veilinghuis Artcurial en verkeert in een perfecte pas gerestaureerde staat. In de afgelopen 37 jaar heeft de kleine Japanse coupé 3 eigenaren gekend, de huidige eigenaar kocht deze in 2003.
Tijdens de restauratie is er geen onderdeel ongemoeid gebleven, een proces dat uitstekend gedocumenteerd is en bovendien best uitdagend is gezien de matige onderdelenvoorziening. Kortom, een mooie gelegenheid deze toerenminnende klassieker aan te kopen. De verwachte opbrengst ligt tussen de € 20.000 en € 30.000.
Deel hieronder je mening over deze Honda!