De Honda NSX is maar liefst vijftien jaar in productie geweest tussen 1990 en 2005. In 1984 gaf Honda opdracht aan het Italiaanse Pininfarina om een sportwagen met middenmotor te ontwerpen. Honda besloot na het eerste prototype, de HP-X wat staat voor Honda Pininfarina Xperimental, dat het de snelste auto van het moment moest worden. In ieder geval sneller dan de geijkte concurrentie uit Italië en Duitsland. De sportauto kreeg de naam NS-X mee, wat staat voor New Sportscar Xperimental. De NSX werd uitontwikkeld in Japan met de Ferrari 328 als target die rond die tijd vervangen werd door de Ferrari 348. De NSX moest het betrouwbare en beter betaalbare alternatief worden van die Ferrari’s.
Een krachtige 3.0 liter V6 VTEC motor moest zorgen voor indrukwekkende prestaties. Voor zowel het interieur als het exterieur diende de F-16 straaljager als inspiratie, zo werd de cockpit ver voorin de carrosserie geplaatst om ruimte te geven aan de motor in het midden en het zicht voor de bestuurder te vergroten. Daarnaast diende de NSX als showcase voor wat er technologisch mogelijk was binnen de Honda gelederen, zo werd er techniek toegepast afkomstig uit de Formule 1. Het was de eerste productieauto die over een geheel aluminium body, frame en ophanging beschikte. Dat bespaarde bijna 200 kilo ten opzichte van het gebruik van traditionele materialen. Ayrton Senna werd als Formule 1 rijder van Honda betrokken bij de ontwikkeling en het was hij die verantwoordelijk was voor het stijver maken van het chassis en het verfijnen van het onderstel. De middenmotor leverde 273pk en de rode lijn van de begrenzer stopte traditioneel bij Honda pas bij de 8.000 toeren.
Vandaag de dag wordt de Honda NSX nog steeds beschouwd als een van de meest exotische en meest betrouwbare sportauto’s. Te verwachten is dat goede exemplaren met een lage kilometerstand de potentie hebben om in waarde te stijgen in de toekomst.
HET AANBOD
Deze Honda NSX uit 1993 met 147.771 in chique donkerblauw met beige leer wordt te koop aangeboden in eigen land. De NSX is volgens de verkoper volledig gerestaureerd, opnieuw gespoten en verkeert deze in smetteloze staat. Het betreft een handgeschakelde versie. De prijs van deze toekomstige klassieker is € 47.500. Zie HIER voor de advertentie van Prins Classics.
Deel hieronder je mening over deze Honda!
Comments are closed.