De Honda NSX is maar liefst vijftien jaar in productie geweest tussen 1990 en 2005. In 1984 gaf Honda opdracht aan het Italiaanse Pininfarina om een sportwagen met middenmotor te ontwerpen. Honda besloot na het eerste prototype, de HP-X wat staat voor Honda Pininfarina Xperimental, dat het de snelste auto van het moment moest worden. In ieder geval sneller dan de concurrentie uit Italië en Duitsland. Dat leverde de NS-X op wat staat voor New Sportscar Xperimental. De NSX werd uitontwikkeld in Japan met de Ferrari 328 als target die rond die tijd vervangen werd door de Ferrari 348. De NSX moest het betrouwbare en beter betaalbare alternatief worden van die Ferrari’s.
Een krachtige 3.0 liter V6 VTEC motor moest zorgen voor indrukwekkende prestaties. Voor zowel het interieur als het exterieur diende de F-16 straaljager als inspiratie, zo werd de cockpit ver voorin de carrosserie geplaatst om ruimte te geven aan de motor in het midden en het zicht voor de bestuurder te vergroten. Daarnaast diende de NSX als showcase voor wat er technologisch mogelijk was binnen de Honda gelederen, zo werd er techniek toegepast afkomstig uit de Formule 1. Het was de eerste productieauto die over een geheel aluminium body, frame en ophanging beschikte. Dat bespaarde bijna 200 kilo ten opzichte van het gebruik van traditionele materialen. Ayrton Senna werd als Formule 1 rijder van Honda betrokken bij de ontwikkeling en het was hij die verantwoordelijk was voor het stijver maken van het chassis en het verfijnen van het onderstel. De middenmotor leverde 273pk en de rode lijn van de begrenzer stopte traditioneel bij Honda pas bij de 8.000 toeren.
Vandaag de dag wordt de Honda NSX nog steeds beschouwd als een van de meest exotische en meest betrouwbare sportauto’s. Te verwachten is dat goede exemplaren met een lage kilometerstand waardepotentie hebben in de toekomst.
Zie hier een “tribute” van Fifth Gear aan de Honda NSX:
Over een lage kilometerstand gesproken….deze Honda NSX uit 1991 heeft slechts 8.560km op de teller wordt in Duitsland te koop aangeboden. Door de extreem lage kilometerstand verkeert de auto in bijna nieuwstaat. De rode kleur is eigenlijk wel een “must have” voor een NSX. De automaat is voor de echte liefhebber wel een beetje jammer, al was het maar omdat het maximale vermogen bij deze versie 256pk is. De prijs? € 47.000, geen koopje maar afgezet tegen de nieuwprijs van € 117.983 destijds lijkt het redelijk. Zie
HIER voor de advertentie op Mobile.de
Geef hieronder je mening over deze auto!
Ik heb ze niet liggen, maar € 47.000,- vind ik een koopje!