Porsche staat bekend om de verwevenheid met de racerij en de successen op het circuit. Toch was het niet Porsche zelf die de eerste raceauto bouwde op basis van een straatauto maar een dealer uit Frankfurt, genaamd Otto Glöckner. Hij bouwde er totaal maar zes exemplaren waarvan de laatste een coupé was op basis van de 356 bedoeld voor het rijden van de Mille Miglia en de Luik-Rome-Luik Rally. De allerlaatste door Porsche geleverde Carrera 1500 motor kwam in deze auto terecht, deze motoren waren door Porsche aangepast voor de racerij. Daarmee zou je kunnen stellen dat dit feitelijk de allereerste Porsche Carrera is. Met zijn 110pk was de Porsche 356 Glöckler in staat om de 200 km/u te behalen.
Zie hieronder voor een verslag van Autoweek over de Glöckler:
De Porsche 356 Glockler Coupe uit 1954 wordt nu te koop aangeboden in Duitsland en kent een bijzondere historie. De Mille Miglia heeft de auto namelijk nooit gehaald doordat men te laat was met de registratie. Daarna volgde deelname aan de Luik-Rome-Luik Rally waarna de auto verkocht werd aan een Amerikaan die er al snel mee verongelukte doordat hij een ravijn in stortte. Pas na veertien dagen werd hij levenloos gevonden in de zwaar beschadigde Porsche. De auto belandde daarna bij een sloperij in Californië waar deze tot 1994 zou wegkwijnen. In dat jaar kocht een Duitse verzamelaar de Glöckler en bracht de auto weer naar zijn geboorteland. Het duurde echter nog tot 2003 tot aan de restauratie werd begonnen. De auto beschikt over een FIVA pas, Duitse registratie, documentatie van de restauratie en overige documenten die de historie onderschrijven. De prijs is op aanvraag, reken echter voor dit bijzondere stukje geschiedenis op een prijs die waarschijnlijk zes nullen bevat. Zie HIER voor de advertentie op Classic Driver.
Deel hieronder je mening over deze auto!