De Glas 1700 GT Coupé is geproduceerd door Hans Glas GmbH uit Dingolfing (Duitsland). De eerste auto werd als Glas 1300 GT gepresenteerd in september op de IAA in Frankfurt waarna in 1964 de productie en levering werd opgestart.
Het ontwerp was afkomstig van de Italiaanse ontwerper Pietro Frua en zijn carrosseriebouwer Moncalieri in Piemonte was verantwoordelijk voor het bouwen van de body. Vervolgens werd de carrosserie getransporteerd naar de fabriek van Glas in Dingolfing voor verder assemblage.
Vanaf september 1965 werd het model leverbaar als 1700 GT met een 1.682cc motor onder de motorkap. Deze motor leverde 100pk wat de 1700 GT in staat stelde een topsnelheid van 185 km/u te bereiken. Vanaf 1967 is de auto gedurende zijn laatste levensjaar geleverd met een BMW-embleem en -grille. Dat kwam voort uit de overname van Glas door BMW. De achteras en motor werden tevens vervangen door BMW. Van de Glas 1700 GT zijn totaal 1.680 exemplaren geproduceerd.
Filmpje! (Duits)
HET AANBOD
Deze Glas 1700 GT Coupé uit 1966 in donkerblauw met zwart interieur in concoursstaat wordt te koop aangeboden in Nederland. Volgens de verkoper heeft de auto een omvangrijke restauratie ondergaan met een goed oog voor detail. Deze auto zou dan ook als de maatstaf voor originaliteit worden gezien binnen de Glas clubs. De auto is eigendom geweest van de Duitser Heinz Egon Glass (hoe toevallig) die de auto nieuw kocht en voorzitter was van de Duitse Glas club. Toen hij naar de USA verhuisde nam hij de auto mee en werd hij ook daar voorzitter van de Glas club. Jaren later kwam de auto in handen van een Nederlandse liefhebber die daarna de restauratie begon. Opvallend daarbij is dat het interieur onberoerd is gelaten en nog geheel origineel is. De auto met vijfbak en een Nardi stuurwiel beschikt over een extreem goed gedocumenteerde historie inclusief een reportage over de restauratie. De Glas wordt te koop aangeboden voor € 38.500. Zie HIER voor de advertentie van Houtkamp Collection.
Deel hieronder je mening over deze auto!