Begin jaren ’60 besloot Ford het imago van hun modellen op te poetsen door te investeren in autosport nadat de Ford Edsel hopeloos mislukt was. Men besloot Colin Chapman van Lotus te benaderen voor deze klus. Door de bekende Lotus filosofie, wat neerkomt op het wagengewicht zo laag mogelijk houden, werd er gekozen voor de Ford Cortina. De body van dit model was door Ford al redelijk lichtvoetig ontworpen. Chapman plaatste een 1557cc 106pk Lotus motor en een close-ratio versnellingsbak. Daarnaast werd de achterwielophanging en -vering drastisch gewijzigd. De deuren en kofferklep werden door aluminium vervangen en de Ford Cortina Lotus was geboren! Ford gaf vervolgens opdracht aan Chapman om 1.000 stuks te produceren, dit productieaantal was benodigd om het model te homologeren voor races. Alle auto’s werden afgeleverd in wit met de kenmerkende groene streep op de zijkant.
Het model bleek vanaf de introductie erg populair, het was DE auto om te hebben voor enthousiaste stuurmannen die een praktische carrosserie tevens konden waarderen. Geheel vlekkeloos verliep het begin overigens niet omdat Ford-dealers niet bekend genoeg waren met het door Lotus aangepaste model waardoor er regelmatig verkeerde onderdelen werden gemonteerd. Ook waren er technische problemen met motoren die te weinig vermogen leverden en waren er problemen met de versnellingsbak. Gedurende de productie zijn er in ieder geval vier modificaties doorgevoerd om deze problemen op te lossen. Ondanks deze aanloopproblemen bleek het model erg succesvol in de autosport, ook vandaag de dag nog in historische races.
De Mark 2 volgde in 1967 en Ford besloot deze zelf te bouwen. Uiterlijk waren de verschillen groter dan de onderhuidse wijzigingen ten opzichte van de Mark 1. Tevens werd de auto in meerdere kleuren verkrijgbaar.
De Ford Cortina Lotus Mk1 in dit item is oorspronkelijk in 1965 in Frankrijk geleverd en wordt daar nu weer door het Franse veilinghuis te koop aangeboden. Daarna kwam de auto terecht in het Italiaanse raceteam van Vezzosi, de carrosserie werd toen ook gespoten in de kleuren van het raceteam. De auto is geheel gerestaureerd voor deelname in historische races en in originele staat teruggebracht. De motor is herbouwd door Facetti. De koppeling, achterste differentieel, vering en schokdempers in gereviseerd in 2009 toen de huidige eigenaar, een verzamelaar, de Ford aankocht. Daarna heeft er nog een servicebeurt plaatsgevonden door de specialist Team Europe. De auto is voorzien van een rolkooi en Sparco kuipstoelen. Volgens veilinghuis Artcurial verkeert de Ford in een uitstekende staat. De verwachte opbrengst op de veiling die op 7 februari a.s. gaat plaatsvinden is tussen € 55.000 en € 65.000. Zie HIER voor de advertentie van Artcurial.
Geef hieronder je mening over deze auto!