De Fiat X 1/9 is een tweezits sportauto met middenmotor en targa dak door Fiat geproduceerd tussen 1972 en 1982 en moest de 850 Spider gaan vervangen. Het ontwerp is van de hand van Bertone die de auto van 1982 tot 1989 ging produceren. De X 1/9 stond bekend om zijn perfecte rijeigenschappen door zijn lage gewicht en goede gewichtverdeling. Technisch leunde de X 1/9 flink op de Fiat 128, zo was de versnellingsbak en motor afkomstig van dit minder spannende familielid. Bertone was vanaf het begin verantwoordelijk voor de productie van de monocoque body die daarna voor verdere assemblage werd vervoerd naar de Fiat fabriek.
De eerste serie beschikte over een 1.290cc motor die 75pk leverde, in 1973 verscheen de Fiat X1/9 Abarth Prototipo als opvolger van de Fiat 124 Spider Abarth op het wereldtoneel van de rally’s. Achter de voorstoelen lag een 1.840cc viercilinder met 16 kleppen en dubbele Webers. Uiterlijk kreeg de Abarth de nodige spoilers mee waarvan de grote staande luchtinlaat achterop de meeste aandacht trok, deze was bedoeld om de carburateurs van zoveel mogelijk frisse lucht te voorzien. Het is niet zeker hoeveel exemplaren er van deze bijzondere verschijning gebouwd zijn, waarschijnlijk zijn er vijf originele exemplaren afgeleverd.
Fiat X1/9 Abarth Prototipo
Deze Fiat X1/9 Abarth Prototipo betreft een tribute aan het origineel en wordt te koop aangeboden in Engeland door Targa Florio Classics. Het is volgens de verkoper niet alleen een showauto, zo zou er onder de kap een erg potente Lancia DOHC motor liggen die 175pk ophoest, dat op een gewicht van slechts 940kg! Al dat geweld wordt in toom gehouden door grotere remmen en een hevig aangepast onderstel. Door de aanwezige FIA-pas heb je meteen toegang tot allerlei leuke evenementen waarbij je deze Fiat eens goed de sporen kan geven. De prijs is helaas op aanvraag.
Filmpje!
Deel hieronder je mening over deze Abarth!