De Fiat Dino werd voor het eerste aan het grote publiek getoond als spider in 1966 op de Autosalon van Genève. Een jaar later werd de Fiat Dino Coupé geintroduceerd. Het was niet alleen de opstap naar de latere Ferrari’s “Dino” maar in eerste instantie vooral een manier voor Ferrari om de V6 motoren gehomologeerd te krijgen voor de Formule 2. De benodigde aantallen voor homologatie waren nu eenmaal makkelijker haalbaar in een goedkopere Fiat carrosserie. Het ontwerp van de Spider was afkomstig van Pinifarina terwijl de Coupé door Bertone was getekend.
Ferrari was voornemens om al zijn modellen met de V6 onder de merknaam Dino uit brengen, als homage aan Enzo Ferrari’s zoon Alfredo die op 24 jarige leeftijd overleed en de grondlegger van deze motor was. Amerikaanse dealers zagen het sublabel commercieel niet zitten dus werd besloten de modellen met V6 op de markt te brengen als Fiat en Ferrari Dino, in beide gevallen zat er dezelfde motor onder de kap.
De 2.0 liter V6 motor leverde 158pk in combinatie met een handgeschakelde vijfversnellingsbak en de aandrijving op de achterwielen. De motoren werden in elkaar gezet door Fiat medewerkers in Turijn. In 1969 werd de motorinhoud vergroot naar 2.4 liter wat leidde tot een vermogen van 178pk. De assemblage van de auto’s met deze zwaardere motoren werd op dat moment niet langer door Fiat uitgevoerd maar door Ferrari. Dit zijn dan ook de meest zeldzame Fiat Dino’s, van de Spider met de 2.4 motor zijn er slechts 424 exemplaren geproduceerd. Totaal zouden er 7.803 Fiats met een Dino badge gebouwd zijn, waarvan 26% Spiders en 74% Coupé’s.
Deze Fiat Dino Coupé uit 1971 met de zware 2.4 motor wordt te koop aangeboden in Frankrijk na een omvangrijke restauratie. De restauratie heeft plaatsgevonden in de jaren 2006 en 2007 en is volledig gedocumenteerd. Oorspronkelijk is de auto geleverd in Italië waarna deze door een Brit is geïmporteerd in de jaren ’90. Absoluut één van de mooiste exemplaren die er momenteel te koop staan al twijfelen we wel over de originaliteit van een aantal details, zoals bijvoorbeeld het stuurwiel met Ferrari badge. De Dino heeft slechts 32.600km op de teller en wordt aangeboden voor € 28.000. Zie HIER voor de advertentie op Classic Driver.
Geef hieronder je mening over deze auto!
Een mooie auto zo op de foto met een mooie kleur, ik vindt het jammer dat de bumpers ontbreken, origineel horen deze erop.
De km-stand is afgelezen? Of kan het ook 132.600 zijn?
@Peter, we zijn het helemaal met je eens over de bumpers. De kilometerstand nemen wij in de tekst rechtstreeks over uit de advertentie van de verkoper. Als je in bovenstaande artikel de link naar de advertentie opent zie je dat de auto inmiddels verkocht is. De kilometerstand zou ook na revisie geweest kunnen zijn. Groet!