Fiat Abarth 1000 TC 1969

Het belangrijkste doel van Carlo Abarth in zijn carrière was het winnen van autoraces. Dit leverde een fraaie reeks modellen op waar Abarth het maximale uit haalde qua prestaties, deze waren veelal gebaseerd op Fiat modellen. In april 1956 verscheen de eerste Fiat 600 Abarth op de Autosalon van Turijn. Op dat moment was de Fiat 600 echt een auto van het volk maar de Abarth was andere koek. Het 600cc motortje met 22pk had plaats gemaakt voor een 747cc 52pk motor. Hoewel de pers bijna struikelde over de een ander model van Abarth op de autobeurs, de “Double Bubble” Zagato, waren de Italianen zelf verrukt over de betaalbare racer op basis van de Fiat 600. De productie bleek echter niet zo eenvoudig waardoor Abarth al snel besloot de conversie als kit aan te bieden.

In 1960 verscheen de Fiat 600D met een 767cc motor die in de handen van Abarth werd vergroot naar 847cc, de Abarth 850 TC (Turismo Competitione) was geboren. Voor homologatie in de Touring Car Competitie was het noodzakelijk om minimaal 1.000 exemplaren te bouwen wat men eind 1961 al bereikt was. Deze conversie werd ook als kit aangeboden wat voor de gemiddelde Italiaan die een beetje handig was een goedkopere optie was dan Abarth de auto te laten bouwen. Het is echter niet exact bekend hoeveel kits er verkocht zijn en hoeveel Fiatjes de conversie naar 850 TC hebben gehaald. Veelal wordt gedacht dat de kenmerkende openstaande motorkap bedoeld is voor extra koeling, de echte reden was dat aerodynamica hiermee werd verbeterd. Afhankelijk van de compressieverhouding leverde de 850 TC 52pk, 55pk of 57pk. Na de 850 verscheen de “top of the range” Fiat Abarth 1000TC. Anno 2014 zijn deze autootjes begeerlijke klassiekers met forse prijzen als gevolg, al kunnen alleen echte kenners de originele fabrieksversies onderscheiden van de exemplaren die met een kit zijn omgebouwd.

HET AANBOD

Deze Fiat Abarth 1000 TC Hommage wordt te koop aangeboden in Engeland door Targa Florio Classics. Op basis van een originele Fiat 600 is de auto geheel opnieuw opgebouwd naar een Group 5 Abarth 1000 TC, daarbij is een originele A112 Abarth motor gemonteerd, het vermogen van de gekietelde motor wordt helaas niet vermeld door de verkoper. Zoals op de foto’s is te zien zijn er ook de nodige uiterlijke aanpassingen gedaan om het origineel zo goed mogelijk te benaderen zoals de flinke luchtinlaat aan de voorzijde. Ook het interieur is een fijne plek voor het betere stuurwerk met OMP Brandshatch racestoelen in vinyl met cordoroy en Sabelt gordels.

Filmpje!

Deze fijne Abarth hommage wordt te koop aangeboden voor 15.000 Pond wat omgerekend neer komt op ruim € 21.000.

Deel hieronder je mening over deze Fiat Abarth!

Tags from the story
,
0 replies on “Fiat Abarth 1000 TC 1969”