De Fiat 131 met de bijnaam “Mirafiori” werd voor het eerst gepresenteerd tijden de Autosalon van Turijn in 1974, hetzelfde jaar ging de compacte familie sedan in productie en liep tot 1984 van de band. In 1976 bouwde men 400 exemplaren van de Fiat 131 Abarth, een homologatiemodel die tot stand kwam in de samenwerking tussen Fiat, Bertone en Abarth. Bertone gebruikte en standaard tweedeurs sedan als basis waar men een kunststof motorkap, kofferdeksel en flinke bumpers aan toevoegde. Bovendien werd de stalen structuur aangepast om ruimte te bieden aan de onafhankelijke wielophanging aan de achterzijde. Nadat deze aanpassingen werden gedaan werd de Abarth afgeleverd bij de Fiat fabriek waar Abarth voor de invulling van de techniek zorgde.
De straatversie van de Fiat 131 Abarth beschikte over een 138pk sterke 16-kleps viercilinder met dubbele Webers terwijl de raceversie tot 240pk produceerde. Een bekende misser was het monteren van de onderbemeten remmen van de Fiat 127 in de straatversie. In 1980 stuurde de Duitser Walter Röhrl deze dikke Fiat naar de titel van het wereldkampioenschap rally.
Fiat 131 Abarth Rally Stradale
Deze Fiat 131 Abarth Rally Stradale wordt bij onze Oosterburen te koop aangeboden via Classic Driver. Slechts 400 exemplaren werden er van deze wilde homologatiespecial gebouwd door Bertone waarvan dit een origineel exemplaar betreft. Slechts 20 stuks zouden er nog in deze Stradale uitvoering rondrijden in Europa! Met ruim 50.000km op de teller verkeert dit rallymonster in de zichtbaar perfecte staat. Ook heeft deze net een grote onderhoudsbeurt achter de rug waarbij de distributieriem vervangen is.
Er wordt geen melding gemaakt van de vraagprijs, wel dat er een taxatierapport aanwezig is waarin een bedrag staat vermeld van € 159.000.
Deel hieronder je mening over deze Fiat!