Dino was een submerk van Ferrari dat gebruikt werd voor de serieproductie van sportwagens met minder dan twaalf cilinders, feitelijk een poging om Porsche van concurrentie te voorzien. Het was tevens een eerbetoon aan de vroeg overleden zoon van Enzo Ferrari, Dino genaamd. De Dino 246 was de eerste Ferrari die in grote aantallen werd geproduceerd en het model werd geroemd om zijn goede rijeigenschappen en het fabuleuze ontwerp van Leonardi Fioravanti die bij Pininfarina werkzaam was. De Dino komt dan ook op veel lijstjes voor als het gaat om de beste ontwerpen in de geschiedenis van de auto.
In 1971 verscheen de Ferrari Dino 246 GT als opvolger van de Dino 206 GT om aan de vraag naar meer vermogen te voldoen. Achter de voorstoelen lag een 2.4 liter V6 die 195pk leverde, in combinatie met het lage gewicht van 1,080kg zorgde dat voor aansprekende prestaties. Zo zou een topsnelheid haalbaar zijn van 235 km/u. Er zouden uiteindelijk 2.295 exemplaren van de GT van de band rollen. Nog eens 1.275 werden er van de open GTS geproduceerd. Lang werd de Dino onderschat door Ferrari-liefhebbers, echter de laatste jaren is het model herontdekt, wordt restaureren weer interessant en zitten de prijzen flink in de lift.
Ferrari Dino GTS
Deze Ferrari Dino GTS in Giallo Modena met zwart leren interieur uit 1973 wordt in Nederland te koop aangeboden door Prins Classics. De Dino met chassisnummer 05870 werd nieuw geleverd in San Marino en werd uitgerust met all denkbare opties inclusief de begeerlijke Daytona Flairs and Chairs, een zeer zeldzaam gekozen optie wat bestond uit Daytona sportstoelen en spatbordverbreders. Rond 1980 kwam de auto in handen van een Zwitser waar deze werd toegevoegd aan een verzameling. Daardoor werd er nauwelijks in de Dino gereden. De gehele verzameling werd in 1998 aangekocht door Vincenzo Scandurra uit het Noord-Italiaanse Vigevano.
In 1999 kwam de auto in bezit van een Nederlander die gedurende de jaren 2004 en 2005 een omvangrijke restauratie van de carrosserie door de gerenommeerde specialisten Harry Frens en Italauto liet uitvoeren. Zes jaar later zouden de motor en transmissie aan de beurt zijn in de vorm van een revisie. Deze Italiaanse schone wordt aangeboden voor € 379.500.
Deel hieronder je mening over deze Ferrari!