De Ferrari 288 GTO behoort tot één van de coolste modellen die de Italianen ooit voortgebracht hebben. In 1984 kwam de 288 GTO op de markt, uiterlijk deed het model sterk denken aan de minder exotische Ferrari 308 GTB echter had de 288 GTO een anabolenkuur ondergaan. De carrosserie was veel dikker en was liet de GTO zijn mindere broertje ver achter zich qua prestaties. Hij kwam op de markt voor inzet in de Groep B rally’s maar daar is het uiteindelijk nooit toe gekomen. Om toegelaten te worden moest de auto gehomologeerd worden door van de straatversie minimaal 200 stuks te bouwen. Daar komt ook de naamgeving vandaan, Gran Turismo Omologato. Toen de laatste de fabriek in Maranello uit rolde stond het totaal aantal exemplaren op 272.
De GTO had een 2.855cc middenmotor met twee turbo’s, intercoolers en Weber-Marinelli brandstofinjectie die 400pk leverde bij 7.000 toeren per minuut. De topsnelheid lag op een adembenemende 304 km/u (!) waardoor het de eerste productieauto was die deze magische grens doorbrak.
Ferrari 288 GTO
Deze Ferrari 288 GTO uit 1985 dient nog goed ingereden te worden met slechts 729km(!) op de teller en wordt te koop aangeboden door RM Sotheby’s. Het betreft een zogenaamde “lightweight” uitvoering zonder radio en elektrische ramen, het 255e exemplaar dat gebouwd is, en is sinds 1993 in bezit geweest van dezelfde eigenaar. De nieuwe eigenaar hoeft zich geen zorgen te maken over hoge kosten die gepaard gaan met het weer rijklaar maken van de auto na het lange stilstaan, daar heeft de huidige eigenaar namelijk al zorg voor gedragen. Het is dus starten en wegrijden! Daarmee is het waarschijnlijk één van de meest begeerlijke 288 GTO’s die je kan bemachtigen.
Maar hoe kan het nu dat er zo weinig mee gereden is? De eerste eigenaar was een Amerikaan, Robert A. Penkhus uit Colorado City die het voornemen om lekker te gaan rijden niet waar kon maken en in 1986 deze alweer verkocht met 466km op de teller. De nieuwe eigenaar was David Livingstone uit Seattle, ook hij was zuinig in het maken van kilometers, toen hij in 1993 de GTO verkocht stond er net zoveel op de teller als nu. De auto verdween toen dan ook als onderdeel van een grote collectie van de weg, toen chassisnummer 57709 werd ontdekt zijn er omvangrijke werkzaamheden uitgevoerd om deze weer rijdend te krijgen. Men verwacht nu de begeerlijke Ferrari te verkopen ergens tussen de € 3.250.000 en € 4.000.000.
Deel hieronder je mening over deze Ferrari!
Comments are closed.