“In today’s world the 250 MM looks lean and lithe, more of a whippet compared with later ‘60s Ferrari greyhounds… With all the scoops, bulges and vents on the taut bodywork and its aggressive stance on those widely spaced Borrani wires shod with large racing rubber, there is no doubting this is a competition car…” aldus Octane magazine over de 0310 MM in maart 2008.
In 1952 maakte Giovanni Bracco de belofte om de Mille Miglia te winnen of in ieder geval het leven te laten in de poging de winst te pakken. Hij zou met een prototype 3.0 liter 250 Sport van Vignale het fabrieksteam van Mercedes-Benz met de 300 SLS en 33 andere Ferrari’s achter zich laten. Toen de auto later dat jaar in productie ging kreeg de auto uiteraard de naam 250 Mille Miglia mee. Het koetswerk kwam van Pinin Farina terwijl Vignale verantwoordelijk was voor de productie. Onder de kap lag een 2.953cc V12 die door Gioacchino Colombo was ontworpen.
Er zouden 31 exemplaren gebouwd worden waarvan 17 als Berlinetta en 14 als Spider, allen met het stuur aan de rechterzijde. Het model stond aan de wieg van de Ferrari 250 racers waaronder de GTO, de meest legendarische serie van het Italiaanse merk.
Ferrari 250 MM
Deze Ferrari 250 MM met chassisnummer 0310 MM wordt in Zwitserland te koop aangeboden via Classic Driver. Het betreft het 16e exemplaar dat door Vignale werd gebouwd en betrof de 9e Berlinetta, de kleur waarin deze werd afgeleverd was Rosso. De eerste eigenaar was een VIP klant van Ferrari, Dott. Enrico Wax, eigenaar van een bedrijf dar onder andere Johnny Walker whisky en Conolly leer importeerde. Voor dat laatste was hij huisleverancier van Ferrari. Zoals in zijn geval vaker gebeurde had hij de 250 MM maar kort in bezit. Daarna kwam deze in handen van een Franse textielkoning en gentlemen driver Pierre Noblet. Hij zou als privérijder deelnemen aan een aantal hogesnelheidsrally’s in de jaren 1954 en 1955. Gedurende de jaren 1955 en 1956 werd de auto geheel nieuw opgebouwd, gespoten en licht gemodificeerd (met name voor betere aerodynamica en koeling). Daarna zou de 250 MM weer zeer competitief zijn op onder andere Monza.
Omdat Noblet een nieuwe 250 GT Tour de France geleverd kreeg deed hij afstand van de auto. Nadien kende de 0310 meerdere eigenaren, is deze nog een keer uitvoerig gerestaureerd en ontving deze prijzen op gerenommeerde evenementen als ‘Automobiles Classiques à Bagatelle van Louis Vuitton’ en nam deze ook weer deel aan de Mille Miglia. Zelfs de originele motor heeft men weer gevonden in Italië en is weer met de originele koets herenigd. Ferrari Classische heeft de auto uitvoerig geïnspecteerd, een streng proces, en zijn zegen over deze beauty gegeven. Wellicht het mooiste aan de auto is dat het interieur nagenoeg origineel is waardoor en een schitterend patina zichtbaar is. De auto kent een historie dat leest als een jongensboek en is een zeldzaamheid op de aanbodsites. Niet verwonderlijk dat de prijs op aanvraag is.
Deel hieronder je mening over deze Ferrari!