De Ferrari 250 GT/L moest het gat vullen tussen de 250 GT SWB Berlinetta die klaar was voor het circuit en de vierzits 250 GTE. De “L” in de typebenaming stond voor Lusso, oftewel luxe. Toen de auto onthuld werd tijdens de Autosalon van Parijs viel het publiek meteen voor het schitterende lijnenspel wat afkomstig was van Pininfarina. Het zou één van de beste ontwerpen in de autogeschiedenis blijken door zijn vloeiende slanke lijnen, glasoppervlak en gestroomlijnde achterzijde.
Met en 3.0 liter Colombo V12 onder de kap die 240pk leverde in combinatie met de korte wielbasis van de 250 GTO was het ook een perfecte sturende auto met aansprekende prestaties. Wat denk je van een topsnelheid van meer dan 240 km/u?
De schoonheid zat ook in het interieur, de layout van het dashboard was uniek voor het Italiaanse merk en van een ongeëvenaarde schoonheid. In de twee productiejaren zijn er slechts 350 exemplaren gebouwd, niet verwonderlijk dat dit één van de meest gezochte Ferrari’s is door verzamelaars.
Ferrari 250 GT/L Berlinetta Lusso
Deze Ferrari 250 GT/L Berlinetta Lusso wordt te koop aangeboden door RM Sotheby’s. Volgens de documentatie verliet de auto de fabriek op 10 juni 1964 als het 3.063e exemplaar met een laklaag met de naam Grigio Argento (18940 M). De auto werd geleverd aan de Ferrari dealer in Parijs, Mr. Mignaval was de eerste berijder. De Ferrari zou tot 1980 in Frankrijk blijven, daarna werd deze geëxporteerd naar Italië. Daar zou de auto diverse eigenaren hebben gekend waaronder Aldo Cudone, een bekende Ferrari-verzamelaar. Hij was het die het kleurenschema wijzigde naar donkerbruin met beige leer omdat zijn vader een 250 GT/L bezat tijdens zijn jeugd in dezelfde kleurencombinatie. Toen Aldo overleed in 1999 kwam de auto in handen van de huidige eigenaar. Op 14 mei aanstaande zal deze sexy Italiaan geveild worden in Monaco, de opbrengst is (nog) niet bekend.
Deel hieronder je mening over deze Ferrari!