De Ferrari 250 GTE 2+2 was niet het meest spannende model uit de 250-serie, dat waren andere modellen meer zoals de bekende 250 GTO en de 250 GT California Spyder. Echter was het dit model dat Ferrari de eerste serieuze verkoopaantallen bezorgde. Totaal zouden er ongeveer 950 exemplaren gebouwd worden, ongekend voor Ferrari in die tijd. Overigens was de 250 GTE 2+2 ook de eerste Ferrari waar Enzo Ferrari zelf in reed.
De typeaanduiding van de 250-modellen staat voor het aantal cc’s per cilinder van de V12 motor. Deze bleek erg veelzijdig te zijn zodat deze een plek vond in zowel de straatversies als raceauto’s. Deze veelzijdigheid was niet onbelangrijk omdat Ferrari de eerste stappen zette naar modellen die geschikt waren voor langdurig en comfortabel straatgebruik, de GT’s. De 250 GTE 2+2, ontworpen door Pininfarina, moest dit gat opvullen en was daarmee de eerste Ferrari met vier zitplaatsen. Zijn eerst optreden was als pacecar in de 24-uur van Le Mans in 1960, in datzelfde jaar zou de auto officieel onthuld worden op de Autosalon van Parijs. Al snel was het een geliefd model van rijke zakenmannen, filmsterren en overige beroemdheden wat weer een positieve bijdrage leverde aan de populariteit van het model. Toch bleef het model bij Ferrari liefhebbers lang in de schaduw staan van de meer iconische en exclusievere modellen als bijvoorbeeld de 250 GTO. Dat is anno 2014 wel anders, verzamelaars weten het model beter te waarderen en er worden steeds hogere bedragen voor betaald. Wist jij trouwens dat er van elk type uit de 250-serie wel eentje in handen is van een Nederlander? En dat Nederland verhoudingsgewijs het grootste aantal klassieke Ferrari’s ter wereld heeft?
Zie hieronder voor een bijzonder verhaal over een Italiaanse Politie 250 GTE:
Deze matching-numbers zilvergrijze Ferrari 250 GTE 2+2 met chassisnummer 68266 is oorspronkelijk verkocht aan een zekere heer Rapner. Vanaf 1987 was de auto in handen van Mario Salvi die in Parijs woonde. Daar werd de auto gestolen totdat deze in 1988 weer werd teruggevonden. In 1990 kwam de Ferrari in handen van de huidige eigenaar, een enthousiaste verzamelaar van Italiaanse auto’s. Pas in 2012 besloot de eigenaar de auto de restauratie te geven die hij verdiende. Autofficina Omega of Corrado Patella was verantwoordelijk voor het mechanische gedeelte, zo is de motor en de versnellingsbak geheel nieuw opgebouwd. Sports Cars in Modena was verantwoordelijk voor de carrosserie en de assemblage van de 250 GTE 2+2. Alle rekeningen zijn aanwezig met een totaal van € 85.000. De restauratie is geheel gedocumenteerd. Tijdens de restauratie werd na het wegnemen van het dashboard de originele kleur weer zichtbaar, Grigio Note, waarop de eigenaar besloot de auto in ere te herstellen met deze zilvergrijze kleur. Kortom een exclusieve moeilijk te vinden Ferrari voor de verzamelaar met een dikke portemonnee. De auto zal op 7 februari door Artcurial geveild worden Parijs. De verwachte opbrengst ligt tussen de € 280 000 en € 320 000. Zie HIER voor de advertentie.
Geef hieronder je mening over deze auto!