In 1962 kocht Nuccio Bertone een volledig chassis van een Ferrari 250 GT SWB bij de fabriek in Maranello zodat hij zijn visie op een nieuw model Ferrari kon laten zien, hij was voornemens de auto voor zichzelf te houden. Daarvoor had hij al twee “coachbuild” Ferrari’s in opdracht gemaakt. Om zijn ideeën verder te vervolmaken vroeg hij de jonge ontwerper Giorgetto Giugiaro die later zou uitgroeien tot een van de meest legedarische ontwerpers in de auto-industrie. De samenwerking heeft geleid tot waarschijnlijk de meest bekende creatie van Bertone en tevens een van de meest memorabele Ferrari’s ooit.
Het meest opvallende stijlkenmerk is de shark-nose en het interieur was veel luxer uitgevoerd dan de standaard Ferrari’s in die tijd, zo trof je er comfortabele leren stoelen aan en zelfs elektrische ramen. Het exterieur werd uitgevoerd in stijlvol Blu Notte Metallizzato. Nuccio was duidelijk erg trots op zijn creatie en liet deze dan ook vol trots zien op de Autsalon van Geneve in maart 1962, daarna werd de Ferrari nog getoond tijdens de jaarlijkse show voor carrosseriebouwers in Turijn. Nadat het certificaat van echtheid was afgegeven voor chassisnummer 3269 GT onderging de auto op verzoek van Nuccio nog de nodige wijzigingen. Zo werd de kleur gewijzigd naar zilver metallic en kwamen er andere badges op. Ondanks de lovende ontvangst bij het grote publiek heeft Enzo Ferrari de auto nooit erkend, wij vermoeden dat hij liever zelf zo’n fraaie creatie op zijn naam had staan. Overigens deed Nuccio nog wel een poging in de kerstperiode en zond Enzo een bericht waarop hij het volgende antwoord kreeg:
“Dear Bertone, your gift and words are the unmistakable signs of a man that is gripped by the same passion that has led me to where I am today. My heartfelt thanks. Your – if you permit me – friend, Enzo Ferrari.”
In maart 1963 verkocht hij de Berlinetta Speciale aan een toeleverancier voor de auto-industrie Itale Musico, na diverse eigenaren belandde de Ferrari uiteindelijk in Californië, als enige vervoermiddel van de eigenaar legde de auto bijna 100.000 Mijl af gedurende 13 jaar. Bekend is ook dat de Ferrari in de jaren ’80 en ’90 gerestaureerd is door respectievelijk Steve Tillack en Bob Smith, daarna zou deze meerdere awards hebben ontvangen op diverse concours d’elegance over de gehele wereld. Opvallend bij de waarderingen is dat de auto zo vergaand origineel is, zo bezit deze nog het originele chassis, body, motor, versnellingsbak en het differentieel. De laatste 35 jaar maakte de Berlinetta Speciale onderdeel uit van de indrukwekkende verzameling van Italiaanse sportauto’s van de heer Zambrano.
Het is dus erg bijzonder dat deze Ferrari 250 GT Berlinetta Speciale nu te koop wordt aangeboden via Classic Driver. Deze one-off is een absolute must voor de Ferrari verzamelaar, zoals te verwachten is de prijs helaas op aanvraag.
Deel hieronder je mening over deze Ferrari